genbruge mursten

Kan man rense og genbruge mursten der har cementfuge?
Ifølge firmaet "gamlemursten" kan de kun genbruge sten med mørtelfuge med deres system.
Kan man istedet håndrense murstenene med cementfuge eller går stenene i stykker for let når man prøver at fjerne cementen?
mvh
Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at de kun kan fjerne mørtel er at stenene bliver kørt igennem et par valser der knuser mørtelen, hvis det er beton, knuses stenen. Selvfølgelig kan du da rense sten med beton fuge, men det er et knokkel
Hej.
Alt er muret op med mørtel. Noget er kalkmørtel og noget er cementmørtel.
Cementmørtel binder sig helvedes fast til overfladerne.
Jeg er selv lige nu i gang med at hakke fuger ud af mit gamle bindingsværkshus, hvor der er brugt cementmørtel nogle steder, og det er en kamp med gamle brede stemmejern på overfladerne og oprensning af fuger med smalle jern.
Jeg ved ikke om nogen påtager sig at rense sten for cementmørtel, men det vil bestemt være en opgave.

mvh

 varmetossen

Hvis du evt. med en slibekop til en vinkelsliber kan klare et par mursten i minuttet har du da en rimelig timeløb. En slibekop koster 100 kr i eks. harald nyborg. Den holder rimelig godt. Jeg har slebet ca. 600 flader af for fliseklæb med den samme kop.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du skulle næsten bruge en 8 mm fugefræsersæt til din vinkelsliber. Det gør det en del lettere

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
En kalkcementmørtel går den let igennem som blødt smør.
og ved cementmørtelen går den igennem som en god kold køleskabssmør.
har tros alt fræset en del huse efter hånden.
Lyder som de har brugt en 1/3 blanding. Utroligt det ikke bliver lavet ordenligt. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nu er cementfuge jo et vidt begreb...
Hvis det ikke er muret så stærkt, så kan du godt slå/kradse det gamle mørtel af med en murerhammer. Er det muret for stærkt, så er du nødt til at have gang i diamantkoppen.
Kære venner, prøv nu lige at læse spørgerens spørgsmål, han vil rense løse mursten !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis