To vinduer ved siden af hinanden

Hej.

Jeg skal til at sætte vinduer i mit kolonihavehus. 

Jeg vil gerne have 2 vinduer til at sidde helt op af hinanden. Hvordan får jeg det tætnet bedst ? 

Skal jeg have en form for gummiliste imellem, eller skal jeg fuge revnen op efter de er samlet ? 

Og hvor meget plads skal jeg give dem i top og bund, og i siderne til isolering eller PU skum ? 

Vh 

 Vh.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville trække 2 striber silikone i samlingen mellem vinduerne, spænde dem let sammen med et par skruetvinger, og derefter skrue vinduerne sammen. Mht. fugestørrelsen, så laver jeg som regel 10-12mm, skummer med PU-skum eller bruger isoleringsstrimler, sætter fugestop i, og afslutter med fuge. Du kan også vælge at bruge ilmodbånd. Det er lettere at få pænt hvis man ikke er en ørn med en fugepistol og glittepinde.
Men man må jo ikke bruge PU-skum rundt om en vindues fuge. de udløser gasser som får dit vindue til at blive nedbrudt. Der skal bruges isolering. og nu når der skal gummifuges skal der bruges fugestop.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nej, men præcisions skum og montage skum er sjovt nok meget anvendt til formålet, er jo netop udviklet til det.

Kan du give et link til hvor der står afgasning nedbryder vinduer, så vil jeg meget gerne se den info.
Jamen jeg vil da gerne lige bruge tid på at lede efter det.
Vi havde tros alt en del om det i sidste semester.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Gode tips ! Tak for hjælpen.

 Vh.

Hmmmmm..........

For ca. 15 år siden skiftede jeg en del vinduer i mit parcelhus.

Jeg brugte PU-skum rundt om dem - husker ikke præcist hvilken type det var - men gik efter noget, der ikke udvidede sig så voldsomt som noget  af det gør - og ikke sugede vand. Kradsede ud bagefter og fugede med gummifuge.

De ser ikke spor nedbrudte ud her 15 år efter - men kan da være nedbrydningen er begyndt hvor jeg ikke kan se det

Jeg brugte PU-skum fordi muren ikke var særlig god til at fastgøre dem i - det passede præcist med at skruen skulle sidde i mellemrummet/fugen mellem yder- og indervæg eller meget tæt på. Der var fastgjort beslag i mellemrummet som de gamle vinduer var fastgjort i - de kunne ikke genbruges.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis