Standard-mål på jern-rør?

Er der et sted man kan se standard-mål på jern-rør (sort) - hvilken godstykkelse man kan få de forskellige størrelser i?
Evt. også med vægt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en der kan forklare mig hvorledes det hænger sammen med Dimension / udvendig diameter?

Ved det her rør f.eks
http://www.vvs-eksperten.dk/index/sort-stalror-din-2440-6m-11-2-p2271

Jeg troede 1½" betegnede den ydre diameter? Men der står 48,3mm her??
Mål på rør opgives normalt som indvendigt mål, som du nok også har regnet ud. Det er egentelig ret logisk da du normalt bruger den indvendige del til transport af noget. Når det gælder sorte og galvaniserede rør er der standarter for godstykkelsen ligeså.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo det virker jo meget logisk :-)

Så forstår jeg ikke at i eksemplet jeg linker til er 1½"=38,1mm - og godstykkelse på 3,2mm - det gir da ikke en ydre diameter på 48,3mm!?
Skrevet af zikzak på 03 aug 2014 20:22
Jo det virker jo meget logisk :-)

Så forstår jeg ikke at i eksemplet jeg linker til er 1½"=38,1mm - og godstykkelse på 3,2mm - det gir da ikke en ydre diameter på 48,3mm!?

Nej, det burde give 44.5 mm. Nu har jeg jo lidt svært ved og udrede for "expertens" skriblerier, derfor bør du stille sidste spørgsmål til din kilde. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Målene på rørene blev fastsat for mange år siden sammen med standard for rørgevindene, siden er materialerne blevet bedre så fabrikanterne sparer på jernet, da den udvendige diameter er fastsat af gevindet får rørene dermed større hul end målet angiver, i det omtalte rør næsten 42 mm
Annonce
Nu findes der jo også andre slags rør end vandrør, hvis du leder efter noget bestemt.

Her er det som regel den udvendige diameter, og godstykkelsen der opgives.
Det kunne eks. hedde ø50 mm (udvendig diameter) og en godstykkelse på 5mm (det giver så et hul på 40 mm)

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis