Dampspærre og nyt loft.

Hej folks.

Der er lidt diskussion omkring dampspærre i en anden tråd - men synes ikke jeg vil hijacke den tråd

Jeg planlægger at sætte nye profillofter op i stuen i sommerhuset i løbet af efteråret i stedet for at lysne de gamle.

I samme ombæring sænke dem 45 mm. ( det er OK med lofthøjden - det er loft til Kip )

Havde forestillet mig følgende :

Gennemgå de gamle profilloftbrædder og evt fastgøre dem med ekstra skruer op i spærene.

Sætte ny dampspærre ( den gamle alukraft spærre er ødelagt - efter utallige besøg af mår ) direkte på det gamle loft med hæfteklammer og føre den 50mm ned ad gipspladevæggen og gøre den fast/tæt med dampspærretape på væggen. Naturligvis samlinger med 100 mm overlap og dampspærretape. Nye PL-dåser fastgøres i det gamle loft og ledninger forlænges/ trækkes nye kabler i de gamle rør så de kan nå ind i de nye dåser. Tætning af kabelgennemføringer i dampspærren.
45 mm reglar med CC 60 cm og 45 mm isolering fastholdt af egnet ståltråd. Og til sidst profillofterne.
Der er 70 - 140 mm isolering over det gamle profilloft - bliver 140mm overalt senere efterhånden som jeg får skiftet de gamle tagplader.

Er det i orden at fastgøre/tætne dampspærren til væggen over det nye loft eller SKAL den føres helt ned til det nye ,lidt sænkede loft ?
Andre kommentarer til mit projekt er også velkomne

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er den helt rigtig metode også at du sætter din dampspærre bag dine reglar. så det er helt i orden
Bare den bliver klemt fast på din væg. Så er det helt okay.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Koludabyg på 03 aug 2014 17:09
Jep, det er helt okay.

Den skal dog fuges eller tapes til væggene, at klemme den er ikke nok...

Jeg skrev vist også at jeg ville tape den til væggene

Tak for svarene begge to - jeg fortsætter planlægningen ad det spor...........

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jep, det var den studerende bygningskonstruktør der skrev "den bare kunne klemmes fast til væggen"
En dampspærre kan sagtens klemmes fast, hvis den tætnes med en plastisk fuge
som oliebaseret, mastic eller synto. HR Koludabyg
Men det er også ligegyldigt, da du taper den fast med en acryltape.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Ja, men så klemmes den jo heller ikke, men fuges tæt med den plastisk fuge...
Alt afhængig af hvor fanatisk du er med at få det til at slutte tæt, så tror jeg du får svært ved at få det helt tæt med tapen alene mod væggen. Jeg har selv lige monteret dampspærre i hele huset. Jeg brugte folieklæber hele vejen rundt - det slutter tæt - virkelig noget klæbrig stads!
Skrevet af aaroe på 03 aug 2014 23:02
virkelig noget klæbrig stads!
Ja, jeg har ladet mig fortælle at dampspærretape også klæber ekstremt godt - så må vi se.

Fugemasser o.l. har jeg det ikke særligt godt med - det ender allevegne - håret,tøjet,fingrene og så lidt der hvor det var meningen.

Fugning er en af de ting jeg betaler fagfolk for - det er bestemt ikke min spidskompetence

Jeg kan dog godt lave en acrylfuge - det er ikke sådan noget klæbrigt stads som bl. a. silikone.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har lige været i gang på min 1 sal med efterisolering og dampspærre.
Jo, tapen klister rigtigt godt (også til fingrene) men jeg vil nu anbefale dig at bruge klæberen til dine "kanter".
Den klister også, men er rimelig nem at arbejde med, i forhold til at lægge en fed stribe, så banke dampspærren fast, vente og skære rent. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Helt enig, Henrik.
EISOE, vi snakker jo ikke fugning på den måde - altså som i en pæn fuge som skal kunne ses, så selvfølgelig kan du lægge en stribe folieklæber, og presse dampspærren op imod den :-)
Ulempen med tapen er, at den kun egner sig hvor du har lige og pæne baner, kommer der en fold på dampspærren (og det gør der) - så er det svært at få tæt med tapen - der er klæberen ideel.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis