Dampspærre og nyt loft.

Hej folks.

Der er lidt diskussion omkring dampspærre i en anden tråd - men synes ikke jeg vil hijacke den tråd

Jeg planlægger at sætte nye profillofter op i stuen i sommerhuset i løbet af efteråret i stedet for at lysne de gamle.

I samme ombæring sænke dem 45 mm. ( det er OK med lofthøjden - det er loft til Kip )

Havde forestillet mig følgende :

Gennemgå de gamle profilloftbrædder og evt fastgøre dem med ekstra skruer op i spærene.

Sætte ny dampspærre ( den gamle alukraft spærre er ødelagt - efter utallige besøg af mår ) direkte på det gamle loft med hæfteklammer og føre den 50mm ned ad gipspladevæggen og gøre den fast/tæt med dampspærretape på væggen. Naturligvis samlinger med 100 mm overlap og dampspærretape. Nye PL-dåser fastgøres i det gamle loft og ledninger forlænges/ trækkes nye kabler i de gamle rør så de kan nå ind i de nye dåser. Tætning af kabelgennemføringer i dampspærren.
45 mm reglar med CC 60 cm og 45 mm isolering fastholdt af egnet ståltråd. Og til sidst profillofterne.
Der er 70 - 140 mm isolering over det gamle profilloft - bliver 140mm overalt senere efterhånden som jeg får skiftet de gamle tagplader.

Er det i orden at fastgøre/tætne dampspærren til væggen over det nye loft eller SKAL den føres helt ned til det nye ,lidt sænkede loft ?
Andre kommentarer til mit projekt er også velkomne

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej folks. Der er lidt diskussion omkring... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Wow! Flot arbejde, flot resultat!

Spændende projekt at følge - tak for billederne.

Mvh. AllanE
Ser godt ud ...dog mener jeg at kunne huske - selvom hukommelsen er lige så hullet som 40 år gammel alucraft - at Dafa anbefaler at fastklemme folien mekanisk (med lister og søm/skruer) i folieklæber på træ, murværk, beton og andre porøse/støvgivende materialer, og kun anvende tape tii tilslutning mod andet plast eller andre glatte flader (metal, glas etc.)

Det er nok kun ren teori, siden jeg ikke tror du agter at udføre blow-door test på hytten ...men måske andre kunne finde det nyttigt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Næste rum færdig 

Det må hjælpe en del på varmeregningen at få sat en ny tæt damspærre op - inden jeg tætnede den i kanterne kunne jeg se at den blafrede - så der faldt kold luft ind - gammelt utæt hus  - det blæste så også en del den dag,hvad det jo ofte gør ude vestpå.

I løbet af året laver jeg resten af rummene så det kan blive tæt ( i det mindste opad )

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis