Dampspærre og nyt loft.

Hej folks.

Der er lidt diskussion omkring dampspærre i en anden tråd - men synes ikke jeg vil hijacke den tråd

Jeg planlægger at sætte nye profillofter op i stuen i sommerhuset i løbet af efteråret i stedet for at lysne de gamle.

I samme ombæring sænke dem 45 mm. ( det er OK med lofthøjden - det er loft til Kip )

Havde forestillet mig følgende :

Gennemgå de gamle profilloftbrædder og evt fastgøre dem med ekstra skruer op i spærene.

Sætte ny dampspærre ( den gamle alukraft spærre er ødelagt - efter utallige besøg af mår ) direkte på det gamle loft med hæfteklammer og føre den 50mm ned ad gipspladevæggen og gøre den fast/tæt med dampspærretape på væggen. Naturligvis samlinger med 100 mm overlap og dampspærretape. Nye PL-dåser fastgøres i det gamle loft og ledninger forlænges/ trækkes nye kabler i de gamle rør så de kan nå ind i de nye dåser. Tætning af kabelgennemføringer i dampspærren.
45 mm reglar med CC 60 cm og 45 mm isolering fastholdt af egnet ståltråd. Og til sidst profillofterne.
Der er 70 - 140 mm isolering over det gamle profilloft - bliver 140mm overalt senere efterhånden som jeg får skiftet de gamle tagplader.

Er det i orden at fastgøre/tætne dampspærren til væggen over det nye loft eller SKAL den føres helt ned til det nye ,lidt sænkede loft ?
Andre kommentarer til mit projekt er også velkomne

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej folks. Der er lidt diskussion omkring... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nemlig. brugte klæberen til at lægge en pølse ved kanterne, og så trykke dampspærren fast i det, det skal dog siges at jeg tabte et par klatter på gulvet, som jeg så fik smurt godt og grundigt rundt på mit tøj / sko og resten af rummet, inden jeg opdagede fadæsen  
Jeg brugte klæberen til de folder der kommer... en god klat ind i folden og så en gang tape uden på.

Tapen klister ufatteligt godt fast til fingrene, når du er kommet et stykke ind i arbejdet, jeg tror det er fordi den efterlader en lille smule klister på fingrene, der så bygges op, så til sidst, kan man ikke røre ved noget 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan da godt være jeg skal købe noget klæber også - det lyder sådan

Jeg får kun kanter - ingen samlinger. Loftet er 3 felter, ingen over 2 meter i bredden - adskilt af stolperne i loftet.

Jeg kan så tillade mig at gå op til 50 mm ned ad væggene og stolperne fordi jeg sænker loftet 45 mm + profilbrædder på ca. 20 mm.

Så jeg prøver med tape - og noget klæber i reserve



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 05 aug 2014 20:21
Kan da godt være jeg skal købe noget klæber også - det lyder sådan




Jeg ville helt klart gå efter klæber langs kanterne
Har slev gjort dig herhjemme og nok ligesom dig, har jeg ikke den helt store ekspertise inden for
for fugning, men lige her så kan det ikke gå galt... Det er meget bedre end tape.. Tro mig

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ja, og køb den fra Dafa den koster halvt så meget som den fra Dana hos XL byg.
Skrevet af Koludabyg på 05 aug 2014 21:20
Ja, og køb den fra Dafa den koster halvt så meget som den fra Dana hos XL byg.

Ja, det er rigtigt - lidt utroligt at Onkel Harald kan sælge den samme fra DANA til kr. 75,- ( ca. samme pris som Dafa hos 10-4 )

Under alle omstændigheder er det 3-4 gange så dyrt med folieklæber som med tape - så jeg prøver lige tapen først ( med folieklæberen til rep. som nævnt )



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så blev dampspærren opsat.

Syntes det var utroligt nemt at bruge tapen - den fik lige en klat folieklæber i hjørnerne - men tror egentligt ikke det var nødvendigt. Og ja, det klæber fantastisk - man får kun én chance

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det ser fint ud, klap dig selv på skulderen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Godt igang

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Blot lige for at afslutte - færdig

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis