vådrumsmembran og vådrumsspartel

Når man skal pudse badeværelsesvægge som senere skal have vådrumsmembran og fliser skal man så bruge vådrumsspartel?
Hvad med ude for vådrumszonerne, hvor der ikke kommer vådrumsmembran og fliser?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hej når du snakker om at pudse er det et lag på 12 mm med mørtel cement.
og vådrumsspartel er et lag på 2 mm.
så der lidt en forskel. hvad er det for er materiale du skal pudse/spartle på?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Okay det er det sidste lag som gør væggen flot og parat til filt. Væggen er musten med puds.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay.
I vådzonen hvor du skal have din membran skal du ikke spartle. Der påføre du vådrums primer og vådrumsmembranen direkte på pudsen.
I fugtzonen hvor du ikke skal have membranen skal du fuld spartle dine vægge med en vådrumsspartel. Men det kun fordi du vil have filt på.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej bygningskonstruktør. Nu er jeg så i den situation, at jeg netop har spartlet udenpå puds med bostik vådrumsspartel (efter vejledning fra Silvan!) - og skal til at prime og derefter vådrumsmembran på. Hvad gør jeg? Skal alt spartel så af først? Og hvad er problemet? Det er meningen, at der skal mosaikfliser på som afslutning.

Om projektet: Jeg er ved at renovere brusekabinen, og har pillet alt af ind til mursten, men da der var store ujævnheder, pudsede jeg op med weber pudsemørtel - men da det var nærmest umuligt at få det helt plant, anbefalede silvan at jævne ud med vådrumsspartlen.
- Og hvis spartlen skal af igen, hvordan gør jeg så det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tænker nok at membranen kan holde på spartel laget som sådan. Men tryk og træk styrken er i forvejen ikke særlig høj når der er et membran lag mellem fliselim og puds/beton og den vil blive endnu mindre med spartel under membranen. Hvis du var prof og skulle aflevere til en kunde med garanti ville jeg få det slebet af. Nu er det til dig selv så du bestemmer selv. Sandsynligheden for at der sker noget er nok ikke så stor men det er ikke en god konstruktion.

km
Hej. Tusind tak for svar.

Det er et fuldspartlet, men tyndt lag på ca. 1 mm af bostik vådrumsspartel. Hvordan får jeg det nemmest af? maskinpudse, håndpudse, hammer og mejsel, andet?

Og når vi taler om, at der kan ske noget, hvad er vi så ude i? At den færdige væg med fliser en dag risikerer at vælte ned over den der står under bruseren, fordi der er et lag vådrumsspartel imellem puds/mursten - og membran, klæber og mosaikfliser?

Og når jeg så om et halvt år har fået alt vådrumsspartel af vægge igen :-)
- hvordan udjævner jeg så istedet for - før påføring af primer og vådrumsmembram?

Ahmen, det er da bare frustrende det her. Troede jeg kunne regne med vejledning i Silvan.
Fjernes med beton sliber med støvsuger. Eller få en opsugnings skærm til den lille vinkel sliber og sæt en slibe skive og støvsuger på.

km
Ja det er det ultimative scenarie :-) men det vil nok i værste fald starte som skrukke overflader i bunden af brusevæggene. Som sagt, nok ikke så stor chance for at der sker noget, men som prof vil man påtage sig al økonomisk ansvar og skyld ved at overtage en væg som ikke er optimal.

km

Du skal under alle omstændigheder være omhyggelig ved opretning af vægge til mosaik. ALLE buler kan ses når mosaikken er sat op. Du skal ikke have ret meget lim på (vil vælte ud mellem fugerne) , så der er ikke noget at rette i. Du kan med fordel bruge gummi brædtet som du bruger til at fuge med, til at klappe forsigtigt på mosaikken når du sætter det op, fremfor at bruge klør 5 som vil lave et nydeligt håndaftryk lokalt rundt omkring på fliserne da man let kommer til at presse enkelte mosaikker længere ind end andre.

PS en glat spartlet overflade er ikke nødvendigvis lige. Brug 2 meter lodstok og indtegn buler og lunker og slib/puds indtil det er lige.  Helst også i lod.  Både lodret og vandret hvis du holder en 60/80 cm lodstok på tværs.


km
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også