Spær sat på rem, hvordan?

Hej alle.

Jeg har rodet mig ud i et projekt med en overdækkede terasse.
Det for så vidt er ikke det store problem, men jeg stødte på et billede hos Plastmo, som jeg køber taget af, som har givet mig lyst til at kopiere opstillingen.

Problemet er, at der fra den vinkel billedet er taget, ikke er nogle synlige beslag eller andet som kunne afsløre monteringen.

Ideen tiltaler mig, da jeg også gerne vil undgå synlige beslag, men da jeg kun er "hjemme tømrer" til husbehov, gaber jeg ikke så gerne over en for stor opgave som senere piner mig hver gang jeg går forbi. Dermed forstået, hvis jeg skal til at lave udskærringe af forskellige slags for at tappe osv. er det nok ikke lige mig.

Derfor, er der nogen som kan gennemskue hvordan de synlige spær er sat på remmen og stadig bibeholder styrken iht. belastningen på taget?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Æhhhh......synes jeg har forsøgt alt nu, men jeg kan ikke få billedet på??
Hej. du kan få nogen specialskruer der er beregnet til dette formål. De gør det samme formål som vinklerne. Jeg kan bare ikke huske hvad de hedder, men prøver at finde ud af det.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej.

Hvis du klikker ind på Plastmo's tag side kan du igen klikke videre på den løsning du viser og her kan du sen denn skinne tagpladerne monteres i.
Det er en skinne der ligger oven på hvert spær og er mindre end spærret så det ikke ses indefra, når det først monteret.
Udefra vil du over hvert spær have det synlige profil.

Bemærk også de fører en røgfarvet version med langt mindre lystransmission.



Men ellers en rigtig flot løsning, der nok koster lidt mere.. men som også vil give en langt bedre arkitektonisk helhed en lægter osv...

Plastmo skriver også lidt mere om produktet her:
http://www.plastmo.dk/produkter/sunglaze-tag.aspx
MVH Njord

MVH Njord
Som jeg selv skriver, har jeg købt taget af Plastmo, det er ikke der humlen ligger.
Det er opstillingen og monteringen af spærene på remmen på den viste måde.


Annonce
Umiddelbart vil jeg sige at der ingen beslag er anvendt - de beslag der findes ville fremstå tydeligt på billedet hvis de var der.
Det er højst tænkeligt sat op med et saddelhak og skruet sammen oppefra

http://www.dkterp.dk/Spaerskrue.gif - billede af saddelhak

En anden løsning kan være at spænde et spær op ad gangen og bore to 20 mm huller godt 200 mm dybe, ca 1/3 inde fra top og bund af spærrets højde og banke en dyvel ind sammen med lim.
Hej Moust

Jeg har et bud på, hvad det er du mener og søger, men jeg er kun en simpel LDS'er uden uddannelse i træhåndværk

Prøv at se på nedenstående beslag, hvilket er hvad jeg tror du søger.
http://www.bygmax.dk/simpson-bjaelkebaerer-103x90x46x6-0mm-25-stk-pk.html

Men det vil, som jeg ser det, alt andet lige kræve større precision fra din side, med hensyn til diverse smidskæringer.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej Allan.

Tak for tippet!
Jeg har besluttet mig for at benytte saddel hak som jeg tidligere har gjort.
Det er ikke helt den oprindelige plan, men må bruges endnu en gang.

Jeg ringede faktisk til Plastmo for at forhøre mig om dette foto, men da det var et modelfoto, kunne de ikke oplyse noget om det.
Hej igen...igen...
For lige at afslutte det tidligere indlæg, gennemførte jeg planen med saddelhak og det blev ganske godt. To små forstærkede vinkler på hver spær og nu har det siddet sådan siden!
Men succes avler mere arbejde, sådan er det her hjemme.
Så nu sidder jeg og tegner på mit næste projekt, en stor carport i forbindelse med vores garage.
Nu er planen igen at konstruere ved brug af saddelhak.
Så kommer mit spørgsmål så, hvor stor et hak kan jeg lave i et 175mm spær? Mener jeg har hørt noget om 33-50%.
Personlig vil jeg gerne i nærheden af 50mm.
De sidder på en 195mm rem, så der er plads nok og kan evt. forstærkes med en stolpesko.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis