Ingen dampspærre i loftet!

Kære lds'er
Vi er lige gået i gang med at sætte vores "nye" 1-plans parcelhus fra 1971 i stand.
Vi starter med noget let og begynder at strippe alle vægge ned, da vi gerne vil have glasfilt på. Vi tager også listen mellem væg og eksisterende gipsloft ned for at lette arbejdet med opsætning af filten.
Til min store overraskelse kan jeg se, at der ikke er nogen dampspærre over gipsen! Jeg kan se lige op på det brune papir, som omgiver loftsisoleringen!

Hvad pokker gør vi nu?

Skal eksisterende gipslofter virkelig ned, for at lægge en dampspærre? Og derefter på med to lag gips? Huset har jo fungeret fint uden en dampspærre i over 40 år.

Rikke
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jammen har det fungeret i 40 år, så er det nok ikke noget problem.

Men begynder du at ligge extra isolering på loftet, så skal der være en dampspærre, den kan godt ligges ovenfra, om end det er noget besværligt. (hvis det er et trationelt hus med gitterspær)
Enig med Jens

Hvis du vil lave en dampspærre på et tidspunkt behøver du ikke rive det gamle gipsloft ned - går ud fra det er et enkelt lag.
Du kan montere dampspærren på det eksisterende gipsloft og sætte et lag gipsplader mere på.

Jeg mener i øvrigt ikke det er et krav med 2 lag gips på loft ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Vi har været præcis samme sted. Vi lod loftet være i første omgang og så bare lavede vægge. Efterfølgende er vi gået i gang med at skifte lofter lidt efter lidt og der bliver selvfølgelig lavet dampspærre hver gang. Når vi så på et tidspunkt er igennem alle lofter, så kigger vi på efterisolering.

Hvis lofterne er fine og I gerne vil efterisolere alligevel, så kan I kigge på alternative isoleringsmaterialer som papiruld eller træfiber, de reklamere i hvert fald med at dampspærre ikke er bydende nødvendig.
glem dampspærre. Dampsspærre er noget opreklameret noget, i hvertfald i alle de tilfælde hvor det ikke bliver gjort rigtigt. Jeg arbejder selv på trælast og vi sælger i hele paller af dampspærre, men mindre end lidt dampspærretape og næsten ingen folieklæber, ej heller manchetter sælges.
I 99,99 tilfælde er dampspærre monteret forkert i alle danske huse.

Eisoe. Kan du finde regler for montering af dampspærre mellem 2 gipsplader, vil jeg meget gerne se dem??

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af robert8900_5 på 02 aug 2014 08:16
glem dampspærre. Dampsspærre er noget opreklameret noget, i hvertfald i alle de tilfælde hvor det ikke bliver gjort rigtigt. Jeg arbejder selv på trælast og vi sælger i hele paller af dampspærre, men mindre end lidt dampspærretape og næsten ingen folieklæber, ej heller manchetter sælges.
I 99,99 tilfælde er dampspærre monteret forkert i alle danske huse.

Det var noget af en svada. Vi kan hurtigt blive enige om at dampspærre ikke er nogen hellig gral, slet ikke når vi taler indeklima, men mineraluldsproducenter kræver det nu engang, så hvis man ikke tænker alternativt hvad angår isoleringsmaterialer, så kommer man ikke udenom det.

Det er ærgeligt at læse, at det stort set kun er sjuskemikler der handler i din trælast, det ved jeg snart ikke hvad man skal gøre ved.

Angående den sidste udtalelse med 99,99 procent af dampspærremonteringerne i danske huse er udført forkert, der kunne det være rart med lidt dokumentation/undebyggelse. Det svarer jo næsten til at sige at hele håndværkerstanden er inkompetent hvad angår omgangen med dampspærre. 
Annonce
Skrevet af robert8900_5 på 02 aug 2014 08:16
Eisoe. Kan du finde regler for montering af dampspærre mellem 2 gipsplader, vil jeg meget gerne se dem??
Egentligt ikke - men der står noget her. Jeg er sikker på at det ikke er ulovligt.

http://www.antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&dbid=6444

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af robert8900_5 på 02 aug 2014 08:16
glem dampspærre. Dampsspærre er noget opreklameret noget, i hvertfald i alle de tilfælde hvor det ikke bliver gjort rigtigt. Jeg arbejder selv på trælast og vi sælger i hele paller af dampspærre, men mindre end lidt dampspærretape og næsten ingen folieklæber, ej heller manchetter sælges.
I 99,99 tilfælde er dampspærre monteret forkert i alle danske huse.

Eisoe. Kan du finde regler for montering af dampspærre mellem 2 gipsplader, vil jeg meget gerne se dem??

Det kunne være fordi i sælger produkterne ligesom elgiganten, eks. 1 dvd maskine 299 kr, også koster hdmi kablet 399 kr..
"Det brune papir..."
Kunne det ikke være alukraft? Altså damspærre...
Selvom det var, så er det nok stadig tvivlsomt hvor tæt den er... Hvor meget isolering er der i lofterne? Og har I mulighed/planer om at lægge mere på?

muligvis ikke ulovlig men det er ikke efter foreskrifterne. Såfremt manfølger vejledningen på dit link vil man mangle dampspærretape i alle samlinger mellem dampspærren og mangler tapen over alle de steder man har hæftet dampspærren fast med klammer. Ydermere mangler man folieklæberen mod væggen og manchetterne ved samtlige gennemføringer af dampspærren, så som lampestik.
http://www.icopal.dk/Produkter/Damp_fugt_vind/Dampsparrer/Montage_tips.aspx

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Endelig en bedre vejledning. http://www.ljungdahl.dk/files/Filer/Dampspærre/Dampspærre%20monteringsvejledning.pdf
Jeg siger bare at 99,99 % af alle håndværker og ikke mindst private, laver fusk og klamp med dampspærren. Enten ved de ikke hvordan den skal opsættes eller også er det for bøvlet/dyrt at montere efter gældende regler.

Dansk byggeri skriver http://www.byggeri.dk/guide/isolering/artikler/mere-taet-med-ny-type-dampspaerre

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis