Ingen dampspærre i loftet!

Kære lds'er
Vi er lige gået i gang med at sætte vores "nye" 1-plans parcelhus fra 1971 i stand.
Vi starter med noget let og begynder at strippe alle vægge ned, da vi gerne vil have glasfilt på. Vi tager også listen mellem væg og eksisterende gipsloft ned for at lette arbejdet med opsætning af filten.
Til min store overraskelse kan jeg se, at der ikke er nogen dampspærre over gipsen! Jeg kan se lige op på det brune papir, som omgiver loftsisoleringen!

Hvad pokker gør vi nu?

Skal eksisterende gipslofter virkelig ned, for at lægge en dampspærre? Og derefter på med to lag gips? Huset har jo fungeret fint uden en dampspærre i over 40 år.

Rikke
Kære lds'er Vi er lige gået i gang med at sætte... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et højaktuelt emne for mig, i øjeblikket.
Jeg har i de her dage gået og sat dampspærre op, ifm. den helt store renovering.
Jeg har så valgt at gå hele vejen - dvs. tape på alle samlinger, tape over alle klammer, rørmanchetter samt folieklæber hele vejen rundt langs indervæggene.

Jeg kan godt forstå hvorfor det normalt ikke bliver lavet sådan - for det er godtnok omstændigt! Bare det at gå rundt og sætte tape på samtlige klammer... det tager en krig! Og hvis en tømrer skal gøre det, så er det sgu dyrt... Bare folieklæberen koster 75-100 kr. for en lille tube, og dem går der altså nogle stykker af. Det skal nok tage en hel arbejdsdag at tape samlinger og klammer, samt klæber hele vejen rundt... Udover at det er træls arbejde, så vil en tømrer aldrig få opgaven, fordi bygherre vælger ham fra pga. den meget højere pris - fordi konkurrerende håndværkere ikke har alle disse omstændige detaljer med i deres tilbud...

Og netop fordi det er et af de steder hvor skaderne er lang tid om at vise sig, så er det nemt og relativt ufarligt at undlade det.

Og måske kommer der aldrig nogen skader... Hvor mange gamle huse har ikke fået lagt 200-300 mm ekstra isolering på loftet, samt nye vinduer og døre - men hvor lofterne stadig er de gamle med totalt gennemhullet alukraft dampspærre? Tagene på de huse må da snart styrte sammen pga. rådne spær...
Vil nu ikke undlade at benytte dampspærre. Vi udskifter løbene efterhånden som vi renoverer lofterne, men vil ikke efterisolere før den gamle hullede alukraft er udskiftet over det hele.

Men tror nu det skal være noget gralt for at spærene rådner (ikke at jeg ved det) men vil tro at det alfa omega er at der er en sund naturlig ventilation af tagrummet, så tror jeg nu ikke at lidt utæthedsr i et gammelt 70'er hus gør noget, - huset har jo ikke været tæt i tiden frem til nu ligesom alle andre huse fra den tid. Men kan godt følge at utætheder skal begrænses ved efterisolering - og vigtigst af alt sørge for IKKE at lukke af for den naturlige ventilation på loftet.
Tak for jeres svar. Jeg godt se, at der er lidt delte meninger om den dampspærre.
Som je_ns foreslår, så kan dampspærren jo også laves fra oppefra. Og det er nok den løsning vi hælder til lige nu. Har set en video, hvor man laver laver dampspærren oppefra ved at flytte eksist. bats, lægge dampspærre og lægge bats tilbage igen. Efterfølgende blev der efterisoleret med et lag papiruld.
Planerne om at efterisolere med 150mm ligger for vores vedkommende først et par år ud i fremtiden. Heldigvis er det et godt ventileret loftsrum.
@aaroe. Jeg er ret sikker på, at det ikke er alukraften jeg kan se som "det brune papir".

Så kommer der lige et bonusspørgsmål:
Hvis vi tager de eksisterende gipslofter ned, hvad er så jeres holdning til 1 eller 2 lag gipsplader? Har læst at nogle sværger til 2 lag, da det stabiliserer godt og man kommer ikke så let til at perforere dampspærren (når vi engang får sådan én)
Og er der en slag gipsplader, som er bedre end andre?

Rikke
Hej.
Svar til dit bonus spørgsmål.
I forhold til brand behøver du kun ikke sætte i gipsplade på. Så det vil være spil af penge at bruge penge på dobbelt.
Lagene af gips har ikke noget med stabilisering af gøre men om brandkrav. og du vil ikke få den store stabilisering i et loft.
Hvis i ikke vælger at tager forskallingen ned som gipsen var sat fast i . Så er den heller ikke dimensioneret til at holde på to lag gips.
Så jeg vil gå efter det ene lag.
En dampspærre skal ligge en 1/3 del inde i konstruktionen på den varme side, ikke den kolde. Ellers har den ingen virkning.
Hvor meget isolering er der i forvejen?

Efter min mening skal dampspærren ikke laves ovenfra. Du ville kun kunne få dampspærren lagt over din isoleringog ikke igennem dit konstruktionstræ . Konstruktionstræet ånder. så den vil alligevel lave kondens . Som det er det den skal forhindre.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Hej og tak for svar.
Jeg troede en dampspærre maksimalt måtte ligge 1/3 inde i konstruktionen fra den varme side - ikke at den skulle?
Vi har 200 mm isolering på loftet.
Havde ikke lige tænkt på konstruktionstræet 

Det var denne video på Youtube, som jeg så:
https://www.youtube.com/watch?v=x72MSnPxnYw
... er det fuldstændigt gak gak, at gøre det på denne måde?

Rikke

Stavefejl den skal ikke. Du har ret Det er bare bedst at den gør.
Men det en meget god video.
Hvis det var mig og at jeg skulle skifte loftsbeklædningen. havde jeg fjernet beklædningen og forskallingen . Sat dampspærren på, ny forskalling der passer til gipspladens størrelse og så gipsen på.
Og hvis i vælger den anden metode. Hvor han kommer til den del, hvor han fjerner isolering til dampspærren. Vil jeg nok lade 5 cm af isolering ligge og så tape dampspærren på. Så havde man mindre chance for at præferer dampspærren.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 03 aug 2014 13:24
Stavefejl den skal ikke. Du har ret Det er bare bedst at den gør.
Men det en meget god video.
Hvis det var mig og at jeg skulle skifte loftsbeklædningen. havde jeg fjernet beklædningen og forskallingen . Sat dampspærren på, ny forskalling der passer til gipspladens størrelse og så gipsen på.
Og hvis i vælger den anden metode. Hvor han kommer til den del, hvor han fjerner isolering til dampspærren. Vil jeg nok lade 5 cm af isolering ligge og så tape dampspærren på. Så havde man mindre chance for at præferer dampspærren.

Helt enig. Jeg ville også selv hive alt gammel loft ned (har  jeg selv gjort), og lave ny forskalling til det loft du vælger...
Og så lave damspærren korrekt...
Har du overvejet Hera Ultra fine lydloft? (det samme som troldtek).
Det giver en rigtig behagelig klang i rummet nemlig  

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis