Brugt plæneklipper, hvad kan anbefales?

Hej allesammen, vi har lige købt hus og er kommet frem til punktet på listen der hedder plæneklipper..., vi har en grund inkl hus på ca. 675 m2, så det er ikke en stor have. Hvis man gerne vil have en rimelig stabil plæneklipper der har opsamler, kan i anbefale noget?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo lidt an på om den skal ligne en golfbane eller det er en tumle plads for børn.
Den fine plæne klippes bedst med en cylinder klipper eventuelt fra Gudenå, den fås med opsamler.
Ellers findes der jo rotor plæneklipperen der også har opsamling.
Skal den være selv kørende ? eller vil i have kondien op
En cylinder klipper egner sig ikke til langt græs hvor rotor klipperen godt kan tage rimeligt langt græs. Det er dog en fordel at lade det afklippede græs ligge på plænen, det er med til at forbedre jorden.
Lad være med at købe en brugt, en plæne klipper koster altså ikke en bonde gård nu om dage, og passes den holder den en 25 år.
jeg købte en brugt 1år Stiga multi cutter 230 volt til 600 kr.
Den koster 1800 for ny, så jeg vil klart anbefale en brugt,
den skal bare ikke være for gammel...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse


Du kan sagtens finde en god maskine der er brugt, men sæt dig lidt ind i det. Mener til de fleste forhold er rotor klipperen mest optimal, men cylinderen laver et bedre stykke arbejde men kræver også man får klippet i højsæson op til 2 gange om ugen.
Men find en maskine med 3 i 1. Dvs opsamling og bio klip, og side udkast selvom du sikkert ikke får brug for det sidste.
Kig så på din plæne og brug bio klip så meget som muligt, men er græsset for højt eller du kan se der begynder og ligge mange planterester imellem dit græs så brug opsamler. Men er bestemt ikke en fordel med opsamler hver gang.
Går ud fra vi snakker om en alm håndskubber du er ude efter, husk så en sådan jo egentligt dybest set bare er en motor med et skjold og en kniv. Dvs gå efter en ordentlig motor, personligt er jeg ikke fan af B&S motorer men istedet honda, er den 56 cm bred skal du med en B&S motor op i mindst en 190 ccm, hvis motoren er en honda kan du nøjes med en 160 ccm, og du vil stadig have større trækkraft i hondaen.

Et par andre små fif du skal være opmærksom på er:
Hjulene, de færreste der ikke har alt for meget fritid har ikke en fuldstændig jævn græsplæne, dvs små hjul vil være uegnet, mange maskiner leveres med små hjul foran og stort bagpå, dette kan bruges i de fleste tilfælde da man typisk blot tilter den lidt bagud.

Trækkraft, mange kan trække sig selv, hvilket jeg helt klart vil anbefale dig og få fat i, prøv dog og se om tempoet passer dig inden du køber, nogle er variable imens andre har fast tempo, nogle skal man næsten løbe efter og gør det ubrugeligt da motoren er ved og gå ud hvis den kommer ind i lidt tykt græs, andre skal man liste efter hvilket også kan være til stor irritation, min personlige erfaring er at de plæneklipperer jeg har gået med hvor der har været en B&S motor på typisk har kørt for langsomt fremad, en anden men vigtig ting med trækkraft er hvor den trækker, find en der trækker med forhjulene, grunden til dette er når du vender så løfter du blot forenden op og vender plæneklipperen, virkelig nemt, hvis den trækker med baghjulene kan dette give en del irritation, især på mindre plæne hvor du skal dreje klipperen en del.


Blot lidt råd til hvad du skal ud og kigge efter for at finde en maskine du kan blive glad for. Held og lykke med jagten.
glemte at skrive at jeg også har en Fiskars momentum, som er en håndskubbet cylinderklipper..
den klipper fantastsik flot, og er yderst lydløs...
men, min græsplæne er ikke 100% jævn så visse steder er den svær at skubbe igennem
plus som der er skrevet, man skal være over plænen ret ofte.. 
Så vil selv til næste sæson have en med motor / el / batteri...
Hvis er det er, så er den billigt til salg 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak for jeres fine råd, jeg har selv overvejet en manuel plæneklipper, men så mange har frarådet mig det, men MLU, hvad skal du have for Fiskarsen?
Annonce
Skrevet af bilingual på 07 aug 2014 17:55
Tak for jeres fine råd, jeg har selv overvejet en manuel plæneklipper, men så mange har frarådet mig det, men MLU, hvad skal du have for Fiskarsen?

Jeg tænker 5 - 600 kr.
Den står til 2.000 kr. for ny (men det må du så ikke give )

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har lige købt en noget brugt rotorklipper. 250 kr i DBA.
Starter fint og tærsker sig gennem selv meget højt græs og ukrudt på de ubebyggede nabogrunde.
Da min plæne er noget ujævn og stenet (nyanlagt), og jeg desuden ikke gider se de tomme nabogrunde stå langhårede valgte jeg en billig brugt, men er faktisk overrasket over så godt den kører.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis