Fjerne faldstamme - hvordan?

Hej

Jeg skal have fjernet min gamle støbejernsfaldstamme, som går fra kælderen gennem stueetagen op til 1. sal.

Den er samlet på den gamle måde med bly og andet godt.

Er der nogle gode råd til, hvordan jeg får den ned? (Vil helst undgå at skulle save igennem den 5 steder eller mere).

Jeg har prøvet at slå på samlingerne med en stor hammer - uden held. Havde håbet at de enten ville give sig eller måske endda blive slået i stykker.

Nogle gode ideer/erfaringer?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slå hårdere !

Nej, der findes faktisk klinger til bajonetsave som kan skære i støbejern...
Men det er stadigt et heste arbejde at fjerne sådan en svend.

Jeg har prøvet at smadre sådan et gammelt rør der gik i gennem vores sokkel (sikkert til en gammel septiktank) og der skal slås igennem med en muggert inden der sker noget, men når der så er hul, bliver det nemmere.. 
Dagen efter fik jeg hjælp af en gravemaskine, og den kunne fjerne de sidste stumper. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mig bekendt plejer en faldstamme og være lavet af asfalterede støbejernsrør. De er faktisk utrolig nemme og smadre med en klaphammer. Det sted du har prøvet er faktisk rørets stærkeste del. Prøv og dask den under kraven på selve røret, så skal du bare se løjer.

Pøj pøj. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar

Jeg har sådan et par støbejernsklinger og har skåret den over forneden og dækket af, så der ikke kommer skidt ned.

Det tog dog en del tid, så vil helst 'hærge' resten ned, hvis muligt.

Skal jeg slå på samlingsringen?? Er det den, der skal gå i stykker....eller hvor og hvordan skal jeg slå?
Ahhh...tak. Du svarede, mens jeg lige selv var ved at svare :-)

Det vil jeg prøve
Lettere sagt end gjort :-) Føler at det er hele huset, der giver sig i stedet for røret.

Overvejer at save lidt for med bajonetsaven....og så give den nogle dask.
Annonce
Skrevet af Medusa på 01 aug 2014 19:42
Lettere sagt end gjort :-) Føler at det er hele huset, der giver sig i stedet for røret.

Overvejer at save lidt for med bajonetsaven....og så give den nogle dask.


Hmm, det tøws jeg lyder underligt da de plejer at være ret skøre. Men hvis du saver for på langs burde de klappe sammen uden problemer. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
På langs? Det bliver lidt svært, synes jeg....

Havde nu tænkt mig at gøre det på tværs.....men det var måske ikke det, du mente?
Skrevet af Medusa på 01 aug 2014 20:43
På langs? Det bliver lidt svært, synes jeg....

Havde nu tænkt mig at gøre det på tværs.....men det var måske ikke det, du mente?
Nej, det var det nu ikke. Men hvis det er nemmere på tværs for dig skal du da gøre det på den måde.

PS. Ville i øvrigt bruge en vinkelsliber med en skæreskive hvis det var mig men .......  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så kom den ned.

Brugte saven noget af vejen og kunne herefter ganske rigtig slå røret i stykke, så det slap.

Allerførst havde jeg dog skåret det igennem helt forneden og isat en blokering, så der ikke kom jernstumper ned den blivende del af faldstammen.

Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis