Elektrisk støj, Plasmaskære

Jeg har gået og fumlet lidt med at bygge, en lille selvkørende slæde, til min plasmaskære.
Som er sådan en Kineser Cut 40

Jeg har brugt trådmotor, og styring fra en gammel co2 svejser, det er en 24 volt som fødes af en traffo.

Nu kommer problemet, selv om der ingen elektrisk forbindelse er mellem plasmaskære, og styring til "tråd" motoren, så starter motoren lige så snart jeg tænder plasmaskæren, uanset om der er tændt for kontakten på styringen til on/of for start af motor.
Så det ryger direkte i styringen, som også bliver meget varm.(hvilket den ikke gør ellers)
Jeg har rykket Plasma og styringen så der er 3 meter imellem dem.

Gode forslag modtages
Der er noget højfrekvens i plasmaskæren, som jeg mener virker ved at der er et gnistgab.



Styringen til motoren er kapslet inde i en 1,5 mm tyk jernkasse.


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvordan er styringen jordet? styrekabler og boks skal være skærmet
Du kan have sammenblandet skærm og jording.
Du kan se en forklaring her. Det er godt nok omkring elektronik, men han forklarer forskellen og med et eksempel hvor det er gået galt.
https://www.youtube.com/watch?v=u9l203U950M&list=UU7BvmnfLf-HTRZmMlPXeWwA&index=16
Der er ingen af delene der er jordforbundet, men det kan jeg da hurtigt prøve at gøre.
Vender tilbage når det er prøvet.....
Ellers må jeg jo i gang, med den store tur, som i den fine video du linker til.
www.youtube.com/watch?v=u9l203U950M...p;index=16

Men det virker som om det er ren "radio" støj...
Her er en lille video, hvor der skæres i 10mm stålplade...
www.youtube.com/edit?video_id=YUdPDCpcg7M


Men nu må jeg jo have styr på støjproblemerne før der forsøges videre, det  her er første forsøg...
Skrevet af je__ns på 01 aug 2014 13:02
Her er en lille video, hvor der skæres i 10mm stålplade...
www.youtube.com/edit?video_id=YUdPDCpcg7M


Men nu må jeg jo have styr på støjproblemerne før der forsøges videre, det  her er første forsøg...

Linket virker vist ikke, prøver igen
www.youtube.com/watch?v=YUdPDCpcg7M
Annonce
KimCarlsen, mange tak for hjælpen nu virker det.....

Jeg har sar en ny til ledning på plasmaskæren, så den kommer direkte i et kraftstik med jord (på 230 volt) og har renset og gennemgået  alle chassis forbindelserne i plasmaskæren. (Sådan en Kineser plasmaskære køre på 230 volt, men bruger over 20 Ampere)

Det var nok til at der ikke kom støj. over i styringen til motoren, men nu laver jeg chassis forbindelser i styreboxen til motoren også, samt en tilledning med jord.
Dejligt. Lyder til det var en god video.. Glæder mig til at se mere til dit projekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis