Kvalitet af døre/vinduer fra webshops, vs kendte mærker? Erfaringer søges

Hej

Vi står og skal bruge en ny hoveddør med sidepartier, og nogle kældervinduer og en dør.

I den forbindelse har jeg fundet både kendte mærker som Rationel og VELFAC, og webshops som er noget billigere men som ser ud til også at have udmærkede produkter, f.eks. JVK Vinduer, Danske Vinduer, JNA Vinduer og Døre, Sparvinduer og vinduesgrossisten - de nævnte er måske 5-6000 billigere for en hoveddør i træ/alu, end hvis man skal finde noget tilsvarende fra Rationel.

Jeg har også talt med et par tømrere for at få tilbud på montering, og én af dem sagde, at han KUN ville lave noget med materialer han selv havde indkøbt, fra f.eks. Rationel eller VELFAC, da de billige webshops solgte noget skrammel, som han ikke ville tage ansvaret for at montere.

Men de reklamerer jo stadig med at det er DVV godkendt, 10 års garanti og 90-95% kernetræ osv - burde det ikke være godt nok?

Jeg synes umiddelbart at det lyder lidt voldsomt hvis han har ret, da de fleste af de nævnte shops, har fået ganske gode anmeldelser - men er der noget om snakken, han er jo trods alt fagmand? Eller er det bare sjovere for ham at sælge de dyrere produkter som han kan tjene lidt mere på?

Håber nogen har lidt erfaringer, på forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kort og godt ja han tjener en del på en dør som han levere, for du kan være helt sikker på at du kommer til at betale listeprisen og han får måske 40-45 % rabat på døren, så en LILLE opgave såsom at montere en enkelt dør er nok ikke noget der bliver prioteret ret højt. Et godt råd til at vælge dør ville være at se nogle udstillinger, for en ting er hvordan de ser ud på et billede et andet er hvordan de ser ud i virkeligheden føl se rør inden du bestemmer dig og selvfølgelig kan du finde en tømmer der vil montere en dør. I min verden er en tømmer/snedker der ikke vil montere en dør han ikke selv har leveret ikke en seriøs håndværker.
Jeg ville heller ikke selv skulle lavere 5 års garanti på arbejde med lavpris produkter, så er sådan set enige med din tømrer der.

Nu er der også kvalitets forskel på de forskellige leverandører, bare kig på tråde vedr. Bedst og billigst, JVK osv.. der er masser af utilfredse kunder også.

5-6000,- er næsten prisen på en hoveddør fra KPK, Outline osv.. så kan ikke forstå du mener at der er op til 5-6.000,- forskel på prisen mellem Rationel som jeg mener man skal holde sig helt fra, også et billigt mærke.

Få en pris fra KPK og Outline, det er kvalitet til en fornuftig pris, som også åber og lukker ordentligt om et par år, og ikke høj pris på middel kvalitet som det Rationel levere.
Jeg forstår godt argumentet med at det er mere bøvlet for håndværkeren at give garanti på ngoet han ikke selv har valgt og indkøbt - det er klart!

Men det var mere hans udtalelse om at "alle de billige webshops leverer noget lort der ikke holder", jeg undrer mig over.

Hvis nu har jeg kigget på de garantier som gives af hhv. Rationel og VELFAC (som vist begge er lavet af Dovista) og f.eks. JVK Vinduer og Danske-Vinduer - og umiddelbart ser garantierne ud til at dække det samme, de varer i 10 år, og produkterne er alle DVV godkendt. Det betyder vel at de lever op til de samme kvalitets-krav, ligesom DVV sikrer at garantien stadig gælder i tilfælde af leverandørens konkurs?

Jeg må indrømme at vi hælder mest til få en tømrer til at montere hoveddørs-partiet og så selv stå for vinduer og dør i kælderen, som vi køber billigt online - dernede betyder det ikke så meget om det ser pænt ud indefra osv...

Men må vi se hvad der kommer af tilbud fra de tømrere der har været forbi
Umiddelbart ser fok ud til at være mere glade for de billige webshops, end for de firmaer der elelrs nævnes her:



kendte mærker:
https://www.trustpilot.dk/review/www.outline.dk Middel 6.1
https://www.trustpilot.dk/review/www.kpk-vinduer.dk Godt 7.4
https://www.trustpilot.dk/review/www.rationel.dk Middel 5.0
https://www.trustpilot.dk/review/www.velfac.dk Middel 6.1


Discount webshops:
https://www.trustpilot.dk/review/www.danske-vinduer.dk Godt 8.8
https://www.trustpilot.dk/review/www.jvk.dk Godt 7.4
https://www.trustpilot.dk/review/www.jna.dk Goft 8.3
https://www.trustpilot.dk/review/vinduesgrossisten.dk Godt 8.1

Der er dog nogle af de ratings er er givet på meget få bedømmelse, men det virker som om folk er mere tilfredse med de sidstnævnte...
Hvis man køber et vindue til 2000 kr, og godt ved at det ikke er top kvalitet. Så vil man sikkert give en god karakter, når man har modtaget vinduet, selvom det ikke er et godt produkt, der bliver leveret. Man har fået hvad man har betalt for.
Hvis man derimod køber et vindue til det dobbelte, og forventer top kvalitet, så vil man give en dårlig karakter, selv om det er mikroskopiske fejl man finder på det modtagne produkt. Desuden vil man være mere tilbøjelig til at anmelde den dårlige købsoplevelse end den gode.

Karakteren går derfor mere på den samlede købsoplevelse end på kvaliteten af produkterne. Jeg ville ikke bruge den som rettesnor for hvor gode produkterne er. Kun til at vurdere servicen.

Desuden er det ikke ret mange private, som køber vinduer fra mange forskellige producenter, så deres sammenligningsgrundlag for at vurdere kvalitet er begrænset.

At der findes nogle minimumskrav i en eller anden garantiordning, er ikke det samme som at alle levere denne kvalitet. Man kan jo godt få højere kvalitet, og det betaler man selvsagt for.
Annonce
Kunne ikke have sagt det bedre jenshøj....

Nu er det så også 5 år håndværkere hænger på service af døre og vinduer han har monteret, dette kan jeg godt forstå han ikke vil hænge på, hvis der valges diskount partier, ikke at alle net leverandører er dårlige, men en stor del er desværre.

Garanti på partierne har han ikke noget med at gøre, hvis i selv køber partier, står i også for reklamation på disse, samt evt. udbedring af problemer, dette skal han sørge for, hvis partier er købt gennem ham også.

En ting er garanti på en dør og vindue, en anden er problemer med justering af disse fremover, her er stor forskel fra de forskellige producenter hvor meget en dør må slå sig, før de kaldet det en reklamation, en dør der skal justeres efter montering kan man leve med, men en dør der hele tiden skal justeres pga. dørplader der slår sig, slutblik der er for stramt monteres, 3 punkt lukning der går stramt, og låsebeslag på vinduer der er skævt montere osv.. ses altså mest hos de billige leverandører.

Personligt ville jeg selv gerne betale lidt ekstra for kvalitet, på vinduer og dører der skulle sidde de næste +15-20 år... det er jo ikke noget man bare skifter ud om et par år, hvis det viste sig ikke helt at leve om til den forventede kvalitet.

Rationel skulle jeg have foræret, for overhovedet at overveje at montere disse hjemme hos mig selv, og de er prismæssigt på niveau med KPK, Outrup og Outline som jeg personligt ville foretrække.
Det er jævnt hen dette med vinduer og døre er oppe og vende, og hver gang tænker
jeg på mine oplevelser og erfaringer med forskellige "nye" vinduer og døre.
Rent faktisk er de ældste 19 år gamle nu - tiden flyver faeme afsted. Det føles som
det var i fjor jeg satte dem i. 

De allerførste ting købte jeg ved det billigste sted, ude på Stevns, i 1995 til mit værksted.
Alle der hørte om det, skreg af grin og jeg blev fortalt, at om 5 år, kunne jeg godt købe
nyt igen. Det blev jeg jo noget røvknust over! 
Det handlede om 8 tophængslede vinduer og en yderdør. I yderdøren satte jeg en
kattelem, som jeg ikke gjorde meget ud af, da døren jo alligevel skulle skiftes snart igen.
Pga kattelemmen og min ligegyldighed og manglende maling og vedligeholdelse, er døren
nu noget sløj i bunden. Vinduerne, hvoraf 2 har været flyttet efterfølgende af andre årsager,
er fuldt på højde med tilstanden, da de var nye, og fungerer perfekt. Nu er jeg så begyndt
at vedligeholde dem hvert 3-4. år idet det ventede råd er udeblevet.

Så købte jeg nogle rævedyre Storcke produkter, 10 bondehusvinduer og 5 yderdøre, og
senere en endnu større portion inkl. en udestue. Det kostede en svimlende formue ift
hvis jeg havde købt det ude ved de flinke folk på Stevns. Disse ting fik jeg leveret i
adskilt stand, så jeg kunne ekstra male dem, inden de blev samlet. Det meste af det
holder da også udmærket, lige på nær en af yderdørene, som bruges mest. Den er ved at
at være lidt sløj i bunden og jeg kan nu ikke længere få gummi- og trælister ved Storcke.
Disse produkter er nu mellem 15 og 18 år gamle og holder stort set også, men jo ikke
anderledes end de billige i værkstedet.

Senere har jeg til udvidelser købt KIPA, også et billigprodukt. De har holdt nu i ca 10
år uden at rådne ud af huset. Men det kan jo være de falder ud i nær fremtid?

Min datter ville have en ny hoveddør i sit sommerhus og valgte at få den lavet ved den
nærtboende snedker, og jeg skulle montere den. Det var på en måde også udmærket,
idet denne dør kun vejede det halve af de hoveddøre jeg kendte til fra tidligere, men
den kostede temmelig nøjagtigt det dobbelte af, hvad hun skulle have givet for en KIPA
dør, som jeg i min naivitet havde foreslået. 
Denne prægtige dør var i karmen nærmest at fornemme som gummi, pga de usædvanlig
tynde pinde den var lavet af, og det var en kamp at sætte den op, idet den sprællede
helt vildt og jeg måtte klodse den op sætte mange flere skruer i karmen end de andre
færdigkøbte sager, jeg i årene havde monteret. Den blev aldrig 100% tæt, fordi den
ikke kunne holde til at blive spændt ordentlig ind. Det skal bemærkes, at det er en 
stalddørstype, og det virker også ad helvede til.
Jeg var bestemt ikke imponeret af dette 1. klasses håndværksprodukt, som den gode
snedker hævdede, at det var. Min datter var mega ærgerlig over at hun i sin naivitet
havde støttet den flinke, lokale håndværker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Esben.

Jeg vil kommentere 2 af dine forslag på " discountvinduer " Discount i anførselstegn da Discount normalt forbindes med noget L....

Jeg har skiftet nogle vinduer i mit parcelhus ud til JNA-vinduer - 15 år siden og de holder fint endnu. Finishen ikke på højde med f.eks. KPK - men acceptabel. Har dog haft en dårlig oplevelse med servicen så kan ikke anbefale dem.

Sidst har jeg skiftet et større vinduesparti i sommerhuset til Danske vinduer. Det er en helt anden umiddelbar kvalitet - var så også ude at se fabrikken inden jeg købte. Skal lige nævnes at det var før de var nede at vende - men ser ud til at de er oppe igen med succes - dem kan jeg godt anbefale - servicen er/var også i top.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/159598

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Dialogen kan hurtigt blive lidt abstrakt, og holdningsdrejet - jeg tillader mig lige at komme med en praktisk oplevelse.

Vi købte i år, et vindue fra Spar-vinduer - bare et enkelt, for at tjekke kvaliteten, inden vi ville bestille flere vinduer og døre fra firmaet.

Vidnuet vi fik var skævt, kunne ikke åbne ordentligt, og håndtaget sad skævt på. Med lidt snilde, og lidt kontraspænd ved monteringen, lykkedes det at få vinduet vredet de nødvendige 5-6 mm, så det kunne åbne problemfrit. 

Når det er monteret er det fint - håndtaget sidder stadig skævt, men det har ingen praktisk betydning og vi mærker ikke forskel på det, og de andre nye vinduer - men vær opmærksom på at byggekvaliteten kan medfører lidt udfordringer:-) Vores næste vinduer bliver nok ikke fra Spar.

/Netmaster
Øv...

Umiddelbart betragter jeg også sparvinduer og JNA som lidt længere nede af ranglisten end Danske Vinduer og JVK Vinduer - primært fordi de sidste 2 har 10 års garanti og er DVV godkendte, det går jeg ud fra må betyde et bedre produkt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også