Er et kraftstik nok til køkken?

Hejsa, i mit køkken er der ført et 5x2,5 mm2 kabel til kraft. Tror i det er nok til følgende hvidevarer:

Induktionskomfur
Ovn
Vaskemaskine
Opvaskemaskine

Hvis de kører alle sammen på en gang gætter jeg på de nok trækker omkring 14kw. Kan det passe et et 5x2,5 mm2 kan give ca. 17-18 kw?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis alt køre 230 volt, så vil det sikkert ikke være nok, hvis det hele køre samtidig.

Hvis det er 16 ampere, kan du trække ca.3 x 3600 watt på 230 volt.

Men kik hvad de forskellige apparater bruger....
230 V eller 400 V er det samme, det er kun et spørgsmål om opkoblingen.
Ovn og komfur er de store forbrugere, men normalt er en trefaset gruppe på 16 A nok. I brugsanvisningen til komfur og ovn står tilslutningeffekten, det er den du skal regne med. Der er sikkert også anvisning på hvordan faserne balanceres mellem ovn og komfur.

MvH,

Bent.
Det kan nok godt komme til at knibe, når der også er vaskemaskine med.

Men undersøg og dine maskiner køre 230, eller 400 volt og  hvor mange watt de bruger.

Ja der er 3 x 400 volt plus en nul, så du kan tage 3 x 400 volt, eller 3 x 230 volt ud.
Skrevet af crispy på 31 jul 2014 14:28
Hejsa, i mit køkken er der ført et 5x2,5 mm2 kabel til kraft. Tror i det er nok til følgende hvidevarer:

Induktionskomfur
Ovn
Vaskemaskine
Opvaskemaskine

Hvis de kører alle sammen på en gang gætter jeg på de nok trækker omkring 14kw. Kan det passe et et 5x2,5 mm2 kan give ca. 17-18 kw?

For at kunne svare på dit spørgsmål, er nødvendigt at kende effekten af dine brugsgenstande, og den spænding de kan tilsluttes med. F.eks kan din vaskemaskine og opvasker tilsluttes 230V medens dit komfur/kogeplade og ovn måske skal have 2 faser og nul.
Det er for øvrigt sjældent, at alt kører på en gang, og kogepladen kører også sjældent på fuld effekt (når vi ser bort fra juleaften mellem 1600 og 1900 ). Såfremt effekten er ens fordelt på faserne, man regne med ca. 1,5A/KW, og det er den ikke nødvendigvis på en køkkeninstallation.

fase
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 01 aug 2014 15:37

For at kunne svare på dit spørgsmål, er nødvendigt at kende effekten af dine brugsgenstande, og den spænding de kan tilsluttes med. F.eks kan din vaskemaskine og opvasker tilsluttes 230V medens dit komfur/kogeplade og ovn måske skal have 2 faser og nul.
Det er for øvrigt sjældent, at alt kører på en gang, og kogepladen kører også sjældent på fuld effekt (når vi ser bort fra juleaften mellem 1600 og 1900 ). Såfremt effekten er ens fordelt på faserne, man regne med ca. 1,5A/KW, og det er den ikke nødvendigvis på en køkkeninstallation.


Vi er ved at lave nyt køkken så vi har stadig ikke købt de hårde hvidevarer endnu. Induktionskomfur, og vaskemaskine vil helt sikkert være 400v. Er ikke sikker på hvad ovn og opvaskemaskinen skal tilsluttes med endnu, men man kan vidst få dem til 400volt også. Induktionskomfur er nok en 6-7kw, ovn 2-3kw, vaskemaskine 2-3kw og opvaskemaskinen 2-3kw også.

Jeg har ikke de præcise tal endnu, men som der blev sagt længere oppe tror jeg måske det lige kommer til at knibe. Heldigvis er el tavlen meget tæt på det det skulle ikke være så svært at få trukket en kraftgruppe mere.

" Heldigvis er el tavlen meget tæt på det det skulle ikke være så svært at få trukket en kraftgruppe mere. "

Så ville jeg ikke betænke mig mange sekunder på at bruge den eksisterende gruppe til induktionskomfur og ovn - og få lavet en ny gruppe til vaskemaskine og opvasker. - inden du kommer for langt med din køkkenopbygning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

skulle ikke være så svært at få trukket en kraftgruppe mere.

Hvorfor kraftgruppe? Hverken vaske- eller opvaskemaskine skal bruge andet end 230V.
Husk i øvrigt krav om at stikkontakterne i køkkenet skal fordeles på to forskellige grupper.
Skrevet af jenshøj på 02 aug 2014 10:45

Hvorfor kraftgruppe? Hverken vaske- eller opvaskemaskine skal bruge andet end 230V.
Husk i øvrigt krav om at stikkontakterne i køkkenet skal fordeles på to forskellige grupper.

Vel for at fordele opvasker og vaskemaskine på hver sin fase. Ellers vil jeg anbefale 1 stk. 230V gruppe til hver med det forbrug spørgeren har antydet.
Men så skal der trækkes 2 nye kabler.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis