PVIKJ/Installationskabel til LED spots

Hejsa,

Emnet har indirekte været diskuteret et par gange, men jeg har ikke kunne udlede om hvorvidt det er ok at benytte PVIKJ/Installationskabel til/mellem spots, f.eks. 3x1.5mm2 eller 5x1.5mm2. Jeg er med på at kablet er stift og dermed mere bøvlet, men er der nogen lovmæssige/funktionsmæssige problemer med det?

Jeg har tænkt mig at benytte 230v LED spots som er godkendt til indbygning i isolering. Formentlig disse: http://www.wattoo.dk/quick-install-indbygningsspot-230v-led-rund

Og ja, der kommer en fagmand og monterer når jeg er klar. Jeg trækker dog selv ledningerne 

Mvh Allan
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg mener at dine kabler skal være såkaldte downlight kabler der kan tåle min 90 grader for at være godkendte til spots, nu vil du nok sige at et led ikke vil udvikle så meget varme, men der kan jo komme en efter dig som sætter et halogenpære i og så opstår balladen, så jeg mener ikke at det er lovligt, og tvivler meget på at en elektriker vil godkende det kabler som du påtænker at sætte op, desuden må du heller ikke selv trække kablerne da de er en del af den faste installation og dette er aut. elektriker arbejde, jeg spurgte selv min installatør om jeg måtte trække kabler selv da jeg hovedrenoverede for et par år siden og nej det måtte jeg ikke.....
Tak for svar jenshøj og mfrost. Baseret på jeres svar er der nu trukket downlight kabler overalt. Så burde det være i orden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis