Skillevæg i massive mursten - hvor stærk mørtel?

Hej

Skal inden længe opmure en enkelt skillevæg i nogle gamle massive gule bagsten.
Jeg har 800kg 6,6% bakkemørtel stående i indkørslen, så tænker at jeg vil bruge det.
Men hvor svag kan jeg tillade mig at lave mørtlen? Jeg vil et eller andet sted helst bruge så lidt cement som muligt, for at undgå en alt for grå fuge - men det skal selvfølgelig kunne holde.

Hvilket blandingsforhold vil I anbefale?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillægsspørgsmål:
Er der frit valg mht. forbandt? Eller bør jeg vælge halvforbandt?
Væggen bliver 2,5m lang og 2,4m høj, og bliver kun forankret til den indervæg den støder op imod, samt i en 90 graders vinkel med en letbetonvæg.
Nu når det er en ikke bærende indervæg kan du godt murer den op 1/13. Så bliver din mørtel heller ikke for grå.
Det er sådan set lige meget hvilket forbandt du laver, bare du har en kvart sten som overspring. Men selvfølgelig er et halvt forbandt det stærkeste forbandt, men ikke det pæneste.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok. Tak for svar.
Væggen er nemlig ikke bærende nej, så jeg vil gå efter den svagest muligt mørtel - udelukkende pga. farven.
Kunne jeg evt. mure den op med en standard 1/8, og så lave fugen i eks. 1/20?

Synes heller ikke halvforbandt er så smukt- Overvejer også munkeforbandt eller krydsforbandt - der skal bare skæres så faens mange sten, fordi der skal bruges så mange bindere, og væggen bliver også synlig på bagsiden, så der skal den også være rimelig jævn. Derfor ville et forbandt primært med løbere være en fordel.

Jeg har aldrig muret en hel væg op fra bunden - er der noget jeg skal være opmærksom på, inden jeg starter, eller er det bare at gå i gang?
Hej.
Du behøver da slet ikke bruge cement. Det er fint at mure op med kalkmørtel.
Der er kirker og klostre der er muret op i det og har stået i måske 7 - 800 år

mvh

 varmetossen

Det er jeg klar over Klaus, men den kalkmørtel (6,6% bakkemørtel) jeg har stående hjemme i indkørslen, kan vel ikke bare blandes ved vand og så afsted... Der er jo kun 6,6% kalk i. Skulle jeg kunne bruge den til opmuring, så skal kalk/sand forholdet vel være 1:3.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kalkmørtlen kan slet ikke stå selv. ved opmuringen skal den blandes kalk 1/3-4 og ved pudsning 1/6-8.
Du kan sagtens lave den fremgangs metode. hvor du laver den stærk inde og svag ude. Så den er helt fin.
men da du laver den 1:20 vil jeg nok tage en forstøver op sprøjte vægen med kalkvand når du er helt færdig. det vil holde på dine fuger og de vil heller ikke smuldre. (Kalkvand. det helt fine vand der ikke er hvidt og ikke læskevand.)

Jamen murerpap på gulvet og så bare hold murermålene i højden og længden ellers kan det nemt løbe. og så lod nogen af studsfugerne hele vejen op, så de kommer lige over hinanden.
ville have lavet en hurtig tegning på hvordan du kunne have gjort det nemmest, men man kan vel ikke sætte billeder ind i samtaler?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok. Jeg murer den stærk op, og fuger den svagt.
Det med kalkvand forstår jeg ikke helt... Hvad er det helt præcist?

Hvorfor murpap? Der kommer jo ikke fugt op fra gulvet. Det er støbt betongulv med 400mm polystyren under.

Tror godt du kan indsætte billeder, du skal bare klikke på "Tilføj svar" knappen, nederst til venstre for dette indlæg.
Murerpappen er der for at tage vibrationer og bevægelighed i gulv og vægge. De ligges altid, undtaget ved kælderydervægge.

Kalkvand.

Fremstilling
Kalkvand fremstilles ved at piske læsket kalk ud i vand til en overmættet blanding af læsket kalk og vand 1:5 eller 1:6. Blandingen piskes godt, evt. med en maskine.
Når bundfaldet efter et til to døgns tid har sat sig, tappes den overskydende helt klare, men kalkmættede væske, kalkvandet, af fra toppen af spanden/karret. Da det er vigtigt, at der ikke er det mindste af det hvide bundfald i det aftappede kalkvand, idet dette vil give behandlingen et hvidligt skær, skal kalkvandet tappes af fra toppen - og må ikke hældes af.

Anvendelse
Kalkvandet kan bl.a. anvendes til bindemidler for farvepigmenter, og dermed til maling/-overfladebehandling, men da kalkvandet ikke har nogen stor bindekraft, bliver behandlingen altid laserende - d.v.s. halvgennemsigtig.
Man kan derfor ikke tale om kalkvandsfarve, men kalkvands-lasering.

Men kalkvand kan også anvendes til forstærkning og regenerering af bindemidlerne på ældre forvitret kalkpuds, fuger af kalkmørtel eller ældre facadedekorationer af kalkmørtel.

Endvidere kan kalkvand også anvendes til vedligeholdelse og overfladebeskyttelse af blank murværk eller puds. Man bør dog være forsigtig med at stryge for meget kalkvand på røde mursten eller kalkfarver i kraftige kulører, f.eks. rød eller grøn, idet kalkvandet kan efterlade en svag, hvid hinde af kalkkrystaller. På gule mursten, gul, gammelrosa (eller hvid) kalkning, er der imidlertid ingen problemer med dette. Kalken giver et stærkt bindelag for ens blank murværk.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok. Jeg ligger murpap ud :-)
Skal der mørtel mellem nederste skifte og murpappet?

Ja, jeg kunne også bare have googlet kalkvand selv - har fundet den samme beskrivelse som du citerer.
Okay
Ja det skal der. 3 skifter på 20 cm. 5 stens længde med fuger 120 cm

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også