Tykkelse af betongulv?

Hej,

Er så småt i gang med udgravning til et nyt gulv i bryggerset, men jeg mangler at få tykkelsen af betongulvet lagt fast hvilket jeg håber at få lidt råd omkring. Betonen skal ligge på styrformplader og over betonen skal der lægges klinker. Rummet er 10 m2. Vil 8 cm beton være tilstrækkeligt? Hvor tykt et lag fliseklæb skal der under klinkerne (regner med at det bliver enten 30-60 eller 60-60 klinke)?

Mvh
Ole

Ole
Hej, Er så småt i gang med udgravning til et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke fordi der skal slukkes og tændes for varmen, men jo kortere reaktionstid jo hurtige temperaturregulering. Med hensyn til fliseklæb og klinker, så går mit spørgsmål på hvor meget plads jeg skal levne over betonen til klæb og klinker - er det f.eks. 2 cm hvis klinken er 60-60 og 1,2 cm tyk eller hvordan bestemmes det?

Ole
Iovrigt... hvis du koerer med shunt saa er din fremloebstemp. saa lav at du med et betongulv uanset hvad nok faar en lang reaktionstid
Det er netop også min pointe. Reaktionstiden bliver lang, uanset hvad - når du vælger at lave tung gulvvarme.
Så synes jeg, at det er fjollet at forsøge på at forkorte den nogle timer - som kun kommer dig til gode de få gange om året, hvor du går fra lukket til åbent - med den konsekvens til følge at du får en dårlig varmefordeling som du går og irriterer dig over hver gang du går på gulvet hele vinteren...
1 mm fliseklæb?
Til sådan en stor flise skal du som minimum bruge en 14 mm tandspartel for ordenlig vedhæftelse det svare til 3-4 mm fliseklæb i højden.
1-2 mm svare til en tandspartel på 3 mm som bruges til mosaikfliser.
minimumskravet på betonlag plejer at ligge på de 10 cm. uden slidlag og 8 cm hvis du har et slidlag oven på.
Vådrums membranen køres ud med en 3 mm spartel hvor derefter at blive glittet med det samme for at blive plan og så den får den rette tykkelse .
Vådrums membranen behøves kun hvis du har en rist i gulvet.
En gulvklinke har en gennemsnitlig tykkelse på 9 mm.
Så du skal regne med at hvis du har din gulvklinke + klæb vil det blive 13 mm tykt
med vådrums membran 15 mm

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Super - tak for det. Apropos gulvafløb: Er det lovligt at have et bryggers med vaskemaskine uden at have et gulvafløb og dermed også uden vådrumssikring (der kommer heller ingen taphane, men blot en bordvask med almindeligt køkkenblandingsbatteri)?

Ole
ja det er lovligt nok, men hvad gør du den dag vaskemaskinen smider alt vandet ud på gulvet?????
det er ikke særlig fedt
Super - jeg har aldrig oplevet at vaskemaskinen smider vandet på gulvet, så det satser jeg på vil fortsætte - ligesom titusinder af andre der har vaskemaskine i køkkenet ;-)

Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også