Tykkelse af betongulv?

Hej,

Er så småt i gang med udgravning til et nyt gulv i bryggerset, men jeg mangler at få tykkelsen af betongulvet lagt fast hvilket jeg håber at få lidt råd omkring. Betonen skal ligge på styrformplader og over betonen skal der lægges klinker. Rummet er 10 m2. Vil 8 cm beton være tilstrækkeligt? Hvor tykt et lag fliseklæb skal der under klinkerne (regner med at det bliver enten 30-60 eller 60-60 klinke)?

Mvh
Ole

Ole
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lægge 12cm hvis det var mig. Minimum 10cm.
Er det med gulvvarme?
Jeps - der skal vandgulvvarme og rionet i også. Har fået oplyst at der skal være 35 - 40 mm beton over rørene af producenten, så den del er på plads.Hvad er begrundelsen for at lave et lag på min. 10 cm?

Ole
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok. Så ville jeg helt klar vælge 12cm.
10cm eller derover betegnes som radontæt.

Du skal jo også hæve rionettet et stykke op i betonen, og du kan nok ikke undgå at få mindst ét overlæg, medmindre rummet er 2x5 meter. Slangerne er 20mm.

Alt dette lagt sammen, så er der pludselig ikke meget beton over rørene hvis du nøjes med 8cm, hvilket resulterer i dårlig varmefordeling. Dvs. du kan mærke temperaturforskel alt afhængig af hvor på gulvet du står.

Varmen fra slangerne stråler op i betonen i en 90 graders vinkel.

Er der da noget til hindring for at lægge 12cm?
Tak for svarene.
Grundende til at jeg gerne vil have det så tyndt som overhovedet muligt er, at der skal fjernes mindre jord og at gulvet reagerer hurtigere på temperaturændringer. Jeg tænker under alle omstændigheder at lægge en radonmembran. Er der nogen bæreevnemæssige årsager til at gøre det tykkere end 8 cm?

Ole
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hehe... De 4 cm du skal grave dybere, burde ikke tage mange minutter når du kun har 10 m2. Det svarer til 0,4 m3 - det er altså ikke mange trillebørfulde :-)

Reaktionstiden vil være lang uanset hvad - men selvfølgelig længere jo mere beton der skal opvarmes. Men hvor tit er det lige, at du slukker og tænder for din gulvvarme? Opvejet imod en god varmefordeling, så kan det aldrig betale sig at vælge et tyndere betonlag fordi man vil forkorte reaktionstiden.

8cm kan sagtens bære - og det er der sikkert også mange der vælger - jeg mener bare at det er for lidt.
Næ, men lidt har også ret :-) - det svarer alligevel til 2 ekstra ture på fyldpladsen. Nå, men 10 cm kan det nok godt blive til :-). Tak for dine svar. Hvad med tykkelsen til klæberen under klinkerne - kan du hjælpe mig med det også?

Ole
Det er en stor klods at varme op. Er 6 cm. beton ikke nok. Tror lige du skal lade et par personer mere give sit besyv med. Elles brug søgefunktionen. Det har været her flere gange. Klæb, tandstørrelsen (den grove) på dit værktøj er det der skal bruges. Bank evt. på flisen for at høre om der er områder der ikke er klæber på. Jeg løfter dem nogen gange lige efter det er lagt så kan jeg se om der er nok klæber på.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Helt enig med Peter.
Det jeg har skrevet er ikke lov, men min personlige mening :-) Lige bortset fra den med de 10cm og radonsikring - den er vidst god nok.
At jeg melder ud med 12cm beton, er udelukkende hvad jeg mener er bedst. 6cm lyder godtnok af lidt, synes jeg. At 12cm skulle være en stor klods... Tjoo måske, men varmen går jo ikke tabt. Reaktionstiden forlænges bare - og så er vi tilbage ved mit spørgsmål: Hvor tit slukker og tænder du for gulvvarmen?
Et 6-8cm betongulv tager altså også tid at opvarme...

Ja, mht klæberen så vil jeg mene at tandspartlen dikterer lagtykkelsen - put rigelig med klæber på, og træk det så over med sparlen, så er du sikker på at tykkelsen er korrekt. Der findes så tandspartler med forskellig størrelse tænder, hvilken du skal bruge afhænger af hvilken flise du skal lægge.
Jeg ville klart stoebe mindst 10cm. Som aaroe skriver skal du have nettet lidt op i betonnen. Og temperatur reguleringen afhaenger jo ogsaa af hvor dybt du ligger PEX rorene og hvor taet. Selvom du stoeber 10-12cm kan de stadigvaek ligger i samme hojde skulle jeg mene.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også