Ukrudtsdug

Langs min husmur er der et par meter med fliser og resten af gårdspladsen består af perlesten/jord/ukrudt. Det er især langs flisebelægningen at der er meget ukrudt. Af en eller anden grund ligger gårdspladsen i højere niveau end fliserne så der triller hele tiden småsten ind på flisebelægningen - ret trælst.

Jeg overvejer at skrabe de øverste 10 cm. Af gårdspladsen med et dozerblad på traktoren, lægge en ukrudtsdug langs fliserne og lægge nye perlesten over hele gårdspladsen. Ukrudtdugen var naturligvis for at undgå ukrudt i bræmmen længs fliserne hvor jeg er mest plaget.

Tror i det bliver noget juks?

Overvejer også at skifte de brede 40/40 fliser langs huset på havesiden med pigsten - det passer lidt bedre til en gammel ejendom. Kan man ikke også undgå ukrudt her ved at bruge ukrudtsdug under pigstenene?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ukrudtsdug kan forhindre ukrudt(sfrø ) under dugen i at komme op. Men de ukrudtsfrø der bliver ført af vinden ind i perlestenene eller revnerne mellem pigstenene eller fliserne har dugen ingen virkning på.
En fiberdug under perlestenen kan dog have den positive effekt, at den modvirker at stenen bliver trykket ned i jorden.
Du skal måske lige overveje hvis du bruger maskiner til dels at køre på gårdspladsen om den kan bære, og dels hvis du river med en rive efter en traktor, hvor dybt din dug så skal ligge. 

Mine erfaringer med dug er gode, den forhindrer fint det grimme ukrudt (brændenælder, skvalderkål, mælkebøtter mm) i at komme op nedefra, og dermed behøver du ikke "rydde op" inden dine sten skal lægges ud.
Omvendt så forhindrer dugen ikke alskens flyvende ukrudt at sætte sig, men med riven en gang om ugen/måneden kan man let holde det i skak. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis