Loft gennemgang

Hej 

har et spørgsmål ang blød ledning gennem loft om man må det og hvilke ledning
skal man bruge. 

har prøvet og tegne og fortælle lidt på billedet under her. 

Ville gerne have sat en lille loft gennemgang til lamper istedet for og have et normalt loft udtag.
for og holde et clean look på det nye gips loft.? 


Tegningen er lidt fortegnet håber i kan forstå den. Gennemgangen er en lille rustfri rundel
med et stykke gevind rør svejse bag på så man kan bore et lille hul i loftet og sætten den igennem
og så spænde den til med en møtrilk på loftet.

Mvh Sune

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sune.
Og velkommen på LDS.

Flot tegning, men svaret er nej det må du ikke.
I øvrigt er det arbejde for en autoriseret elektriker, ikke noget du må lave selv.
Kan håndværkeren med sin store viden om el, forklare hvorfor der skal blandes en autoriseret elektriker ind i en opgave, som håndværkeren ikke mener er lovlig?

Måske Sune kan bruge lk's nye lampeudtag, som kun er 2 mm dybe, hvis designet er vigtigt:
http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/produkter-og-loesninger/traditionel-elmateriel/komfur_og_lampeudtag.page?
Hej Jens. Ja det var en fin mulighed med de udtag der ikke fylder så meget.
Skrevet af jenshøj på 29 jul 2014 10:49
Kan håndværkeren med sin store viden om el, forklare hvorfor der skal blandes en autoriseret elektriker ind i en opgave, som håndværkeren ikke mener er lovlig?

Måske Sune kan bruge lk's nye lampeudtag, som kun er 2 mm dybe, hvis designet er vigtigt:
http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/produkter-og-loesninger/traditionel-elmateriel/komfur_og_lampeudtag.page?
Det kunne jo tænkes at Håndværkeren efter hånden har lært noget af bla. Fabrin mf.
Og at han godt ved at man ikke må have skjulte samlinger uanset om de er i en dåse eller ikke.
Annonce
Jeg forstår ikke, hvorfor der skal bruges en autoriseret elektriker, når opgaven ikke er lovlig at lave. Han må jo heller ikke lave skjulte samlinger.

Der er i øvrigt intet, der tyder på, at der er skjulte samlinger i dette setup. Så det er ikke derfor det ikke er tilladt.

Når man læser dit svar, kan man få den opfattelse, at en elektriker gerne må lave det, hvilket jeg har svært ved at forstå skulle være tilfældet.
Med alle de kloge mennesker til stede har jeg lige et tillægsspørgsmål.

Lad os antage at der er lavet et lampeudtag på loftet.

Er der så noget forkert/ulovligt i at føre en alm. lampeledning til en LED-driver, der sidder frit i umiddelbar nærhed af lampeudtaget.
Og derfra 12 VDC gennem loftet i en ligeledes lampeledning til LED-belysning i rummet nedenunder.Jeg er lidt i tvivl når vi bevæger os i 12V.

Var det en højttalerledning var det jo ikke noget problem - selvom de voldsomme anlæg kan producere en ret kraftig strøm.

Og formodninger og gætterier kan jeg ikke bruge til noget

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil lige selv følge op på denne for historikkens skyld :

Citat : SI-styrelsen - nov. 2006 :

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2006/Bedre-lavvoltlysinstallationer

"Ledningssystemer
I faste lavvoltlysinstallationer kan der anvendes isolerede ledere i rør, kabler og bøjelige flerleder ledninger, som opfylder konstruktionsbestemmelserne.

Bøjelige flerleder ledninger skal i fast installation normalt mindst være almindelig kappeledning type H05 I lavvoltlysinstallationer tillades det, at der anvendes andre ledninger fx de hyppigt anvendte svagstrømsledninger (brilleledninger eller 8-tals ledninger). Bøjelige ledninger i lavvoltinstallationer behøver ikke at blive anbragt i rør eller ledningskanaler, selv om de er anbragt inden for rækkevidde, men der skal udvises påpasselighed ved anbringelsen, så de ikke udsættes for mekanisk overlast fx ved passage af skarpe kanter.

I lavvoltlysinstallationer skal ledertværsnittet følge de generelle bestemmelser for faste installationer, hvilket medfører, at tværsnittet mindst skal være 1,5 mm² Cu. Dog tillades et tværsnit på 1 mm² Cu for bøjelige ledninger med en længde på højst 3 meter. Uisolerede ledere og ledere i nedhængte systemer skal have et ledertværsnit på mindst 4 mm².
Strømværdier for ledere, og ledninger i lavvoltlysinstallationer, er de samme som i traditionelle lavspændingsinstallationer for 230 V. "

Så jeg har vist et par ledninger der skal skiftes fra 2 x 0,75 til 2 x 1 ( under 3m lange )

Jeg blev lidt stædig for at finde et svar på det et eller andet sted

Måske trådstarter også kan bruge det .


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ville en autoriseret elektriker lave det som spørgeren har tegnet, tvivler stærkt.
Må man lave samlinger i skjulte / inde lukkede rum ?
Må man selv lave nye installationer ?

Tror varmen er steget jer til hovedet, når jeg endelig selv har fattet det, hvorfor F... Skal i så kritisere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis