1. sals badeværelsesgulv

Hej alle
Ny på forum men har læst en masse herinde og fundet en masse gode råd, som har været nyttige indtil nu, nu er min egen renovering blevet for "ikke standard"
Vi har købt hus og er igang med den helt store renovering - nyt terrændæk med gulvvarme, nye vinduer... osv....
Problemet er nu opstået fordi tegninger og hus ikke helt stemte overens. 1. sal skulle ikke renoveres før næste år, men da alle indervægge ikke var med egen sokkel/fundament måtte disse ned. og problemet var så at det gamle badeværelsesgulv på 1. sal, var støttet af stue-badeværelsets vægge.

Nu er det hele ned og jeg har fået flere forskellige forslag, men nu vil jeg gerne hører her med forslag og fordele/ulemper så jeg kan træffe den bedste beslutning når min ingenør er hjemme igen og kan regne for mig.

Der skal laves nyt gulv til badeværelset på 1. salen og målene på hulet er, som i kan se på billederne, 236cm*290cm og spærene er 12cm*22cm i dimensioner. Væggen der ses fra stue hele vejen op til 1. sal er en single murstensvæg og ikke bærende (den er dog netop blevet understøbt). Badeværelset i stuen blive bygget op i gasbeton og disse kan selvfølgelig støtte (afstanden cc vil være 190cm og går fra 10cm ind i den ene side)
Der skal være vandbåren gulvvarme i gulvet.
Hvad vil være den mest optimale måde at lave dette nye gulv på? 

Håber det var alle info ellers spørg.

På forhånd tak
Rasmus

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Der ikke rigtig plads til at dimensionere til at betongulv med varme.hvis du altså vil have den samme lofthøjde og gulvhøjde som resten.
så du skal have noget med vandfastkrydsfiner/gips gulv eller wediplader. En opbygning med et bjælkelag og hjælpestrøer. hvor langt er der fra spær overkant til færdig gulv? og mellem spær underkant og færdig loft højde? Hvis der altså ikke skal fortages ændringer på disse højder nu når i er igang med at renovere. skriv i PB hvis brug for en lille snittegning, han kan dimensionere efter.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ikke helt sikker på jer helt forstår spørgsmålene.
Det jeg i første omgang blev rådet til er at der skal laves en løsning med lewis svalehaleplade. min far er dog i tvil om det vil kunne laves så det kan holde vægten af de 5-6 cm beton dette vil give.
Lofthøjden stuen skal forblive den samme, men der er rum til at give et par cm iforhold til gulvhøjde på 1. salen.

Spærrene er 22 cm i højden. er det ikke nok til der kan laves et gulv? det nuværende gulv på 1. salen er 22mm plankegulv lagt direkte på spær. (afstanden mellem spær i resten af huset er ikke lige så stor)
Jeg plejer at anbefale GF gipspladegulv med varmefordelingsplader under.
Læs gipspladefabrikkernes vejledning, og husk også at sætte dig ind i By & Bygs Anvisning 200 også
så er det jeg er meget interesseret i at vide hvad er fordele/ulemper med gipsgulv frem for et støbt gulv. og hvordan vil du foreslå opbygningen af "hullet" da en gipsplade ikke bare kan lægges over ;-)
Skal der være bad? For du kan ikke helt nøjes med de 56mm på lewis plader da faldet kommer oveni. Uanset hvad skal du have noget bjælke ind det kan ligge af på. Så det nemmeste er vel at bygge et bjælkelag, herpå forskalling med plads til GV i varmefordelingsplader og så GF19 plader. Derpå vådrumsmembran, fliseklæb og fliser.

Hvis der kun er toilet er det jo ikke et vådrum og så bliver det lidt nemmere
Annonce
Der skal være bad og dermed er det vådrum.
i forhold til at jeg fjernede 20 cm beton som var det gamle gulv, må der vil være plads til et mere end de 56mm eller hvor store bjælker skal der lægges ind??

og igen er jeg meget interesseret i hvad fordele/ulemper er ved de forskellige løsninger
OK. Jeg havde ikke lige opfanget der var betondæk før... så burde bæreevnen fra de eksisterende bjælker jo ikke være noget problem?

Knaufs GF plader er dyre.. meget dyre faktisk.. man kan få Gyproc eller Fermecell alternativer som er meget billigere, men de er ikke til vådrum. Hvis du skal have plads til 56mm beton på lewis plader samt 30mm fald (så kan du have niveaufri indgang), så ender du med en byggehøjde på 56+30+8 (fliser)+2 (vådrumsmembran+fliseklæb) 96mm. Så ville jeg ligge de maksimale bjælker du har plads til med c/c 30... Men du skal nok have en ingeniør til at regne på det.
Problemet er her at det gamle gulv lå på de vægge der omkring det bad der var i stuen. hvis man kigger på billedet med vinduet kan man se 2 lyse striber på væggen, det er der de gamle vægge stod ud i rummet.
spørgsmålet er om jeg skal vente med at lave noget ved 1. sals gulvet indtil jeg får bygget vægge op igen som vil kunne støtte gulvet, eller om der kan laves en løsning så vi kan have forberedt til 1. sals støbning samtidig med vi får nyt terrændæk i stuen.
ok.. nu hvor jeg kigger nærmere på billederne, så ligner det at hvis du vil lave veksler i mellem de to bjælker til det nye gulv (lewis eller gulvgips), så kommer de til at sidde midt over to bjælker der i forvejen spænder en 4m med et spænd C/C på ca 2,4m. Det tror jeg ikke kommer til at fungere, heller ikke med en let konstruktion.

 

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis