1. sals badeværelsesgulv

Hej alle
Ny på forum men har læst en masse herinde og fundet en masse gode råd, som har været nyttige indtil nu, nu er min egen renovering blevet for "ikke standard"
Vi har købt hus og er igang med den helt store renovering - nyt terrændæk med gulvvarme, nye vinduer... osv....
Problemet er nu opstået fordi tegninger og hus ikke helt stemte overens. 1. sal skulle ikke renoveres før næste år, men da alle indervægge ikke var med egen sokkel/fundament måtte disse ned. og problemet var så at det gamle badeværelsesgulv på 1. sal, var støttet af stue-badeværelsets vægge.

Nu er det hele ned og jeg har fået flere forskellige forslag, men nu vil jeg gerne hører her med forslag og fordele/ulemper så jeg kan træffe den bedste beslutning når min ingenør er hjemme igen og kan regne for mig.

Der skal laves nyt gulv til badeværelset på 1. salen og målene på hulet er, som i kan se på billederne, 236cm*290cm og spærene er 12cm*22cm i dimensioner. Væggen der ses fra stue hele vejen op til 1. sal er en single murstensvæg og ikke bærende (den er dog netop blevet understøbt). Badeværelset i stuen blive bygget op i gasbeton og disse kan selvfølgelig støtte (afstanden cc vil være 190cm og går fra 10cm ind i den ene side)
Der skal være vandbåren gulvvarme i gulvet.
Hvad vil være den mest optimale måde at lave dette nye gulv på? 

Håber det var alle info ellers spørg.

På forhånd tak
Rasmus

Hej alle Ny på forum men har læst en masse... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvor langt har du imellem væg til midt i første bjælke?
Midt fra første bjælke til midt af anden bjælke?
Fra midt i sidste bjælke til endevæg?
Hvor lang og bred er rummet?
Hvor høj, bred og lange er bjælkerne
Og hvor højt er der fra overkant bjælke til overkant færdig gulv?
Og til sidst hvor højt et der fra underkant bjælke til underkant færdig loft?

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Jeg tror BOFH's forslag er at du laver det med sporplader eller forskalling på spærtræ, derefter varmefordelingsplader, 20mm PEX, gulvpap, gulvgips (GF19 eller GF25) og slutter af med vådrumsmembran og fliser. Det er umiddelbart den eneste lette kontruktion som vil være godkendt da krydsfiner ikke er det længere.
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 14-11-2014 20:25
Hej.
Hvor langt har du imellem væg til midt i første bjælke?
Midt fra første bjælke til midt af anden bjælke?
Fra midt i sidste bjælke til endevæg?
Hvor lang og bred er rummet?
Hvor høj, bred og lange er bjælkerne
Og hvor højt er der fra overkant bjælke til overkant færdig gulv?
Og til sidst hvor højt et der fra underkant bjælke til underkant færdig loft?

Hej

Som du kan se på min 3d-tegning har du målene Hullet som det står idag. Spærrene og tværliggeren/udveksling er h:22,5cm x b:11,2cm i dimensioner. frirummet bliver fra bunden af spærret (hvorpå der sættes forskalning og gipsloft til underetagen) og til oversiden af spærret plus højden af kommende gulv. tænker der samlet omkrin24-25 cm

 

 

 

Skrevet af vatnisse på 14-11-2014 20:32
Jeg tror BOFH's forslag er at du laver det med sporplader eller forskalling på spærtræ, derefter varmefordelingsplader, 20mm PEX, gulvpap, gulvgips (GF19 eller GF25) og slutter af med vådrumsmembran og fliser. Det er umiddelbart den eneste lette kontruktion som vil være godkendt da krydsfiner ikke er det længere.

Hvor kraftigt spærtræ vil der så skulle bruges eller er det bare at smide så kraftigt som muligt ned for at undgå nogen former for flex i gulv.

 

 

Skrevet af Fnuller på 14-11-2014 20:41

Hej

Som du kan se på min 3d-tegning har du målene Hullet som det står idag. Spærrene og tværliggeren/udveksling er h:22,5cm x b:11,2cm i dimensioner. frirummet bliver fra bunden af spærret (hvorpå der sættes forskalning og gipsloft til underetagen) og til oversiden af spærret plus højden af kommende gulv. tænker der samlet omkrin24-25 cm

 

 

 

Jeg tænker bare hvis du gav mig disse mål, ville jeg kunne fortælle dig hvor meget dine eks. bjælker kan bære og hvad dimensionen på de nye skal være med dokumention på hvor meget de kan bære   samt fortælle dig dimensionerne på resten af materialerne for at komme op i den rigtige højde og dybte.

 

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Annonce

Er ikke helt sikker på hvad det er for mål du søger mere en jeg har givet?

Spærret nærmest i billedet ligger på husets rem og stopper i en en stor metal H-bjælke som ligger på huset bærende væg igennem midten af huset. afstanden indvendigt fra ydervæg til bærende væg er 4,86. Det andet spær længst væk stopper på den væg du ser på tegningen. væggen er en enkeltstensmuret væg som før bare stod på terrændækket, vi har dog fået den understøbt ned til fast grund.

Håber du bedre kan se dataene for dig nu ellers må du lige udspecificere så skal jeg finde yderligere data til dig.

 

Skulle du bruge andre tal??

Efter at have undersøg markedet lidt syntes jeg det virker som om wediplader gør det meget nemt at bygge op? kunne dog stadig godt bruge en ide til hvilke spærtræ størrelse jeg skal smide i hullet? eller er det lidt underordnet nu hvor jeg vælger et let gulv?

 

Hvor meget har du plads til? Du kan lige så godt vælge maksimal størrelse spærtræ syntes jeg. Det kommer også an på om du nu eller i fremtiden vil have badekar der.
Hej Vatnisse
Jeg har spærrets højde på 22,5 cm og så er resten af etagens gulv 2 cm højt. det er dog planen at udskifte dette grundet slid og vi skal da have lagt gulvvarme så det er vel ikke helt galt hvis jeg siger 25 cm som max.
Det er så tilgengæld lige voldsomt nok. Jeg ville smide 170 eller 195 i med c/c 300. Skal du have brusniche eller badekar?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis