Pudse støttemur

Jeg har en støttemur der er bygget op af fundablokke. Den vil jeg gerne have pudset.

Hvilken blanding skal jeg bruge til at pudse med og skal jeg bare pudse helt ned under kommende flisehøjde?

Se vedhæftet billede (hvis jeg kan få det vist)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Først vil jeg grave ned til den første blok du har sat (under flisehøjde) Det gør at vandt og frost ikke ødelægger din puds.
Så vil jeg forvande væggen, bare så den bliver fugtig. Det gør at din udkast binder bedre og det fjerne skidt og snavt.
Jeg vil først lave en udkast på væggen 1/3 cement/murergrus og kaste den ud på vægen som et tyndt og plan lag. 3 mm tyk maks og fuld dækket. Det giver et godt bindelag til din puds. Det skal vare nået tyndt sjap.
Når udkasten er tør, kan du så forvande igen, så det bliver fugtigt. Derefter kan du pudse din væg op med 1/3 cement/murergrus som skal være jordfugtig, 12 mm tyk og puds efter med et pudsebræt.

Pudsen skal være jordfugtig fordi, den vil være nemmere at styre for dig og du ville kunne pudse den over med det samme.
Du kan også gøre som i videoen jeg har vedhæftet, men vil være svære at kontrollere når pudslaget har den konsistens.

mh Muren

Link til hvordan det skal udførs og hvordan udkastes konsistens skal se ud.
https://www.youtube.com/watch?v=ziT6AHsUR_4

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det hedder sig mellem 10-12 mm for at pudsen får den rette styrke til modtagelse af fugt og stød. Du vil godt kunne gøre det mindre, bare med risiko for at den ikke får den samme styrke.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Den får 12mm så, tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
så lidt

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Det undrer mig dog lidt, at du ikke har ladet forbandet løbe med rundt i din 90 graders vinkel...
Rent ud sagt, så bekymrer det mig faktisk lidt. Kommer der jord op i fuld højde bagved?
hehe endelig nogen der så det Det var også min mening fra start at gøre det forbandt, men i min iver med at få bygget trappen og sideløbbende den parrallelle mur, så glemte jeg det! rigtig træls. Jeg synes også det gik lige skide godt nok.

Men jeg har boret og hamret 6 stk Ø8mm armeret jern ind fra siden.

Også selvom der ikke skal fyldes helt op med jord på den anden side.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jordfugtig vil jeg ikke anbefale at pudse det med da det vil suge sig død på ingen tid, men du finder din egen konsistens når du går i gang

Der hvor de fleste laver fejlen er at der ikke er platon(eller lign) bag på væggen så fugten kommer bagfra og slå pudsen af. Tro jeg har rettet 10 vægge af den type fordi folk, enten ikke tænker over det, eller ignorerer det

Lav det ordenligt fra start af

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Tak for svar,

jeg havde tænkt på sokkeltjære bag på, går det?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er helt fint! = fugtsikker

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis