Letbeton skillevæg - forankring

Hej

Jeg skal til at opføre nogle skillevægge i letbeton, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forankre dem til de indervægge som skillevæggen støder op imod. Alle indervægge er også letbeton.

Skal jeg bare lime blokkene op imod indervæggen? Skal jeg bruge bindere som skrues ind indervæggen, og lægges i fugen mellem hvert skifte? Eller skal jeg bruge fjederbeslag?

Der er tale om skillevægge til badeværelse, og gulvet er støbt betongulv med gulvvarme.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge murbinder. Du behøver nu kun hver 2. skifte og lime blokkene fast op af indervæggen.
Vil enten bruge skruebinderen med rawplugs eller slagmurbinder med rawplugs som bukkes i enden, så den får et 90 graders buk.
http://www.spit.dk/Skema--murbindere-2242.aspx

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
For sent - fik fat i nogle fjederbeslag tidligere på dagen, og har sat de 3 første skifte.
Jeg valgte fjederbeslaget fordi jeg var i tvivl, og det er jo H+H selv som har lavet dem til formålet, så helt galt går det nok ikke.
Og så tænkte jeg, at det mindsker risikoen for revner, når mit nystøbte betongulv på et tidspunkt beslutter sig for at sætte sig... :-)
Ja okay du mente porebeton så det en god løsning.
Man kunne også sikre det endnu mere ved at slå bølgesøm i samlingerne.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Er letbeton og porebeton ikke det samme?
Bølgesøm har jeg også :-)
Forresten - sådan et fjederbeslag efterlader15mm mellemrum mellem skillevæggen og indervæggen... Der står forskellige steder, at denne skal fuges med akrylfuge... Gælder det også når det er i vådrum? Eller bør jeg her anvende en mere vandbestandig byggefuge?
På den anden side ved jeg også godt at der kommer vådrumsmembran op, men har det alligevel underligt med at fuge med vanopløselig akrylfuge i min bruseniche :-)
Annonce
Jo det er det samme. Havde lige letklinkebeton i hoved, med alle de sokkelpuds indlæg.
Det lyder lidt vildt at fuge 15 mm med akrylfuge synes jeg. Forstår din bekymring, men vådrumsikringen er nu tæt så der ville ikke ske noget. Tror nu jeg vil fuge den med en svag mørtelblanding for at den kunne give sig lidt. Nu når der lige vel er en hel fuge bredde. Og måske lige køre en akryl eller silikone helt inde i hjørnet.
ifølge den her video burde der bare ikke være 15 mm. https://www.youtube.com/watch?v=pM5EEZ5zKjE

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg er enig. Undrede mig også lidt, da jeg fik dem i hånden hos Stark. Synes også 15mm lyder voldsomt, men jeg tænkte hva' faen...
Begge produkter, beslag og blokke er fra H+H, så mon ikke der er nogle kloge hoveder der har tænkt over sagerne.
Så jeg købte sådan en stak, og gik i gang :-) 



Nu kan jeg se hvad fejlen er.
Du har fået fat i fjederbeslaget til montering i loftet og ikke det beslag som er beregnet til binding af væggen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hmm... Har det nogen betydning?
Det tror jeg ikke. Men alligevel er den vinkel du har brugt "fleksibel" og den anden ikke.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis