Sokkelpuds

Jeg har krattet/banket det løse puds af min sokkel. Soklen er mursten med murpap over. Min plan var egentlig at børste den sorte maling af med en stålbørste på vinkelsliberen, give det hele et tyndt lag fliseklæb og pudse det hele op med cement og sand 1:3.

For er par år side lappede jeg nogle mindre huller med mørtel og det gik naturligvis ikke så godt - jeg var ikke lige så opmærksom fugten og frostens dårlige indflydelse på mørtel 

Nu tænkte jeg det skulle laves mere grundigt men ved godt det nok ikke holder evigt. Kunne jeg lave en løsning der bare holdt 10 år ville jeg også være tilfreds.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du skriver er den helt rigtige metode.
Det skal være fuldt dækket med fliseklæb som du smøre på. brug en mere fleksibel fliseklæb, så som letfix eller multiklæb det behøver ikke være et helt tyndt lag. da det er det der er bindelaget. og så laver du en jordfugtig beton 1/3 Cement/Murergrus og sætter ud og det er lige til at pudse over med et pudsebræt med det samme.
Hvis det skal pudses op helt. Vil jeg nok glitte det bagefter, da det lukker porerne. det gør den mere fugtsikker og mindre risiko for alger og mos angreb.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS


Der gik lidt ged i at lægge billedet ind via iPad så nu prøver jeg lige med den bærbare. Der er lige et par tillægsspørgsmål som jeg ikke fik med i første omgang. Som man kan se er nogle af stenene gået i stykker (faktisk en del) og flere af fugerne var meget bløde med en blanding af lysebrun mørtel og jord. Det vil ikke være så stort et arbejde at lave nye fuger med bakkemørtel - men det ville selvfølgelig være lettere bare at bruge sokkelpudsen med sand og cement - jeg kunne også forestille mig at soklen ville hæfte bedre hvis den kom ind i fugerne?

Jeg ved godt at jeg i princippet burde skifte alle sten der er gået i stykker men vil der ske noget ved at bare at bruge sokkelpudsen her også? Der vil blive ret omfattende at skifte alle de sten. Det er lige før man skulle overveje at lave et helt nyt fundament med fundablokke hvis min reparation ikke holder. Det er jo ikke meget mere omfattende end arbejdet med at skifte alle de mange mursten ville være. Lidt feedback på projektet ville være rart :-)
Du skal bare pudse det hele op i cement og sand 1/3. Det kan sagtens holde bare du sørger for at det fylder alle de revner og fuger ud der er. På et hus af den slags vil der altid være et sted eller 2 det ikke kan holde alligevel.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hmm Fiahgt... Bør han ikke lave et udkast, inden det egentlige sokkelpuds? Både for at sikre optimal vedhæftning, men også for at skabe en ensartet sugende bund.

Så vidt jeg er orienteret, behøver det dog ikke være fliseklæb som man bruger som udkast - normalt bruger man vidst en tynd vælling af sand og cement i forholdet 1:1.
Og hvis man ikke synes at det er vildt fedt at kaste rundt med cement-grød til højre og venstre - så kan man også smøre udkastet på med eks. en syrekost :-)
Annonce
Det er mest fordi fliseklæb er lettere at arbejde med - og så bider det på alt. jeg plejer at lave en tynd grød og smøre det groft på med en pensel. Denne reparation kræver dog et lidt kraftigere udkast så derfor overvejer jeg også en grov kost - ved ikke lige hvordan en syrerkost ser ud.
Jo man kan godt smøre udkast på men overfladen ser rimelic ud så tror ikke der bliver de store problemer på den konto. Fliseklæben er spild af penge for det er mursten der pudses på. Alternativt kunne man bruge det der hedder durapuds hvis der kan nøjes med et tyndt lag på Max 5 mm

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En syrekost bruger du normalt til at afsyre murværk med.
Selvom jeg synes personligt, at det er nemmere at bruge et fliserensebræt. Det sviner langt mindre, så man sparer lidt på saltsyren.
Jeg kan se den ligner en kalkkost - sådan en har jeg rimelig stor erfaring med :-)

Jeg har kørt det hele over med en stiv stålbørste på vinkelsliberen. Jeg fik alt det løse maling af og det et tydeligt at der kun sidder et tyndt lag tilbage. Det jeg skal bruge som udkast skal gerne kunne klæbe nogenlunde på denne overflade.

Jeg regner med at køre det hele over med en blæsepistol for at få støvet væk først.
Hehe. Kalkkost eller syrekost. Det er sikkert den samme kost :-)
Det lyder som en god ide. Hvis det er meget støvet, kan det være det var en ide at vande lidt.
En ukrudtsprøjte er fin til det.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også