Sokkelpuds

Jeg har krattet/banket det løse puds af min sokkel. Soklen er mursten med murpap over. Min plan var egentlig at børste den sorte maling af med en stålbørste på vinkelsliberen, give det hele et tyndt lag fliseklæb og pudse det hele op med cement og sand 1:3.

For er par år side lappede jeg nogle mindre huller med mørtel og det gik naturligvis ikke så godt - jeg var ikke lige så opmærksom fugten og frostens dårlige indflydelse på mørtel 

Nu tænkte jeg det skulle laves mere grundigt men ved godt det nok ikke holder evigt. Kunne jeg lave en løsning der bare holdt 10 år ville jeg også være tilfreds.
Jeg har krattet/banket det løse puds af min... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det som du vil bygge et nyt lag puds uden på murstenene? for kan se der er blevet kalket/malet direkte på murstenene?

Hvis det er tilfældet:
1) Så start med at bruge blæsepistolen for at fjerne skidt og snavs. derefter forvand med en forstøver eller kast vandet på med en kalkkost. Derefter fylder du fugerne ud til murstenen med 1/3 cement/murergrus hullerne kan du enten tilskære mursten til og murer dem fast eller brug fliselim til hullerne hvor du også fylder dem ud til murstenens yderkant med 1/3 cement/murergrus. og lad det tørre. Nu har du så fået skabt dit grundlag, plan og fin overflade.

2)Så skal der forvandes igen. Nu skal der kastes ud 1/3 cement/murergrus tyndt sjap. kastes ud med en murerske. det skal dække hele soklen og være plan og lad det tørre. nu er bindelaget skab for din sokkelpuds.

3) forvanden igen igen.bland 1/4 cement/murergrus og sæt det ud på din sokkel. puds over med dit pudsebræt og glit efter med en ske eller glittebræt.

PS.) Husk at grave lidt under jorden så din puds kommer under terræn ellers vil din sokkelpuds slippe. blandingerne skal være jordfugtig undtaget udkastet.


Når man blander med cement, må man ikke lave en stærkere blanding end 1/2,5
Udkast må ikke smøres på, da det ikke får den bindeevne det skal have. Det skal slås/kastes på for korrekt bindeevne. Det er derfor det hedder udkast.

mh Muren

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Murer - det med styrken på blandingen må du vidst heller diskutere med Aalborg Portland :-)

Citat fra Aalborg Portlands hjemmeside:

Betonsokkel
Hvis du selv ønsker at fremstille en sokkelpuds, skal du anvende sand og cement i forholdet 1:3. (1 del cement og 3 dele sand). Sandet bør være bakkesand.

Skal pudslaget sidde på en glat betonflade, anbefaler vi, at du først ?kaster ud?, med en blanding af cement og sand i forholdet 1:1, så pudslaget har en ru overflade at binde fast på.

Konsistensen på udkastningsmørtlen, skal svare til en "tynd" havregrød.

Hvis du ikke ?kaster ud?, vil pudslaget have svært ved at binde på sokkelbetonen.
Er soklen lavet i letklinkerblokke, skal du bruge en kalkcement mørtel: KC 35/65/65
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her



Der er ikke fuldt pudslag på soklen som den står nu. Sokkelstenene er trukket et par cm. frem i forhold til facademuren. Her er der lavet et tyndt pudslag og mange steder er der bare malet direkte på murstenene - muligvis fordi pudset har været faldet af tidligere og så er der bare malet oven på. Jeg tror jeg nøjes med at give de yderste (malede) overflader en gang fliseklæb. Hvis det var rå mursten ville et almindligt udkast sikkert være nok men jeg er usikker på om det binder specielt godt på en malet overflade. Efter behandlingen men fliseklæb får det hele en omgang almindeligt udkast inden pudsningen.

Under arbejdet er der dukket et par ventilationsriste frem til hulmuren. Tidligere ejer (min farmor) fik blæst flamingo ind og jeg tænker det er derfor de er blevet lukket - det er jo noget livligt noget der gerne vil stikke af. Det er imidlertid rendt ind under gulvene så jeg fik blæst Rockwool ind i efteråret - vil det være en idé at lade ristene stå åbne fremover?

Skal jeg rykke fliserne et par cm. ud så jeg kan pudse ned under bagkanten eller skal jeg bare lade dem ligge og pudse ned til dem?

Tak for jeres øvrige indspark!
Lyder som en god ide!!
Lad ristene heller stå åben. Der skal kunne komme ventilation rundt under gulvet ellers vil der komme svamp og det ville kunne rådne.
Jeg vil nok vælge at fjerne fliserne og pudse ned under dem. ellers vil frosten og vandet få fat i pudsen og så ville du skulle starte forfra.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også