Lægge 70 kvm klinker - LDS eller ej?

Hej alle

Inden længe er det tid til at få lagt klinker i huset, ifm. at hele hytten er blevet gennemrenoveret.
Men jeg er stadig i tvivl om det er noget jeg selv skal gå i krig med.

Vi er startet stort set fra scratch indvendigt. Dvs. Vi bankede det gamle gulv op, og væltede alle indervægge, og startede så med genopbygningen. Indtil videre har jeg lavet alt selv, pånær el og VVS. Derudover laver jeg også selv nye murhuller, og opmurer eksisterende murhuller, så jeg er ikke helt lds nybegynder. Men når det kommer til at lægge klinker, så har jeg absolut nul erfaring, og jeg søger derfor nogle gode råd til, om det er noget jeg selv kan gå i gang med, og få et pænt resultat eller om jeg skal erkende mine begrænsninger, og få en murer ind.

Der er som sagt tale om ca. 70 kvm med masser af hjørner og kroge, som tæller entre, gang, badeværrelse og køkken-alrum. Jeg regner med at der skal lægges 30x60, muligvis 60x60.

Hvad er jeres holdning?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville gøre det selv, selv om jeg heller ikke har prøvet det selv før.

Hvis er 60x60 så ville jeg gøre meget for at nivellere gulvet inden, da store fliser kan være svære at ligge.

og så ville jeg bruge sådan et smart flise-lægnings-system som jeg så et link til her på lds for nogle dage siden. Det var et system der sikrede at flisernes kanter lå lige højt over for hinanden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan godt gå i gang selv. Det kræver bare et virkelig plant gulv og udmålingen af klinkerne skal virkelig være præcis.
Det kan hurtigt løbe ud af vinkel, hvor det vil gå ud over fugerne og udseendet.
Jo mindre fuger jo svære er det.
Man skal ikke bruge flise-lægnings-system. Lige så snart man prøver at rette klinken op med det, vil den fulde vedhæftelse forsvinde. Det bare op med klinken igen og noget ekstra lim på og på med et lille vaterpas. Ikke for at se om det er i vater, men for planhedens skyld.

Med venlig hilsen