Lægge 70 kvm klinker - LDS eller ej?

Hej alle

Inden længe er det tid til at få lagt klinker i huset, ifm. at hele hytten er blevet gennemrenoveret.
Men jeg er stadig i tvivl om det er noget jeg selv skal gå i krig med.

Vi er startet stort set fra scratch indvendigt. Dvs. Vi bankede det gamle gulv op, og væltede alle indervægge, og startede så med genopbygningen. Indtil videre har jeg lavet alt selv, pånær el og VVS. Derudover laver jeg også selv nye murhuller, og opmurer eksisterende murhuller, så jeg er ikke helt lds nybegynder. Men når det kommer til at lægge klinker, så har jeg absolut nul erfaring, og jeg søger derfor nogle gode råd til, om det er noget jeg selv kan gå i gang med, og få et pænt resultat eller om jeg skal erkende mine begrænsninger, og få en murer ind.

Der er som sagt tale om ca. 70 kvm med masser af hjørner og kroge, som tæller entre, gang, badeværrelse og køkken-alrum. Jeg regner med at der skal lægges 30x60, muligvis 60x60.

Hvad er jeres holdning?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville gøre det selv, selv om jeg heller ikke har prøvet det selv før.

Hvis er 60x60 så ville jeg gøre meget for at nivellere gulvet inden, da store fliser kan være svære at ligge.

og så ville jeg bruge sådan et smart flise-lægnings-system som jeg så et link til her på lds for nogle dage siden. Det var et system der sikrede at flisernes kanter lå lige højt over for hinanden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan godt gå i gang selv. Det kræver bare et virkelig plant gulv og udmålingen af klinkerne skal virkelig være præcis.
Det kan hurtigt løbe ud af vinkel, hvor det vil gå ud over fugerne og udseendet.
Jo mindre fuger jo svære er det.
Man skal ikke bruge flise-lægnings-system. Lige så snart man prøver at rette klinken op med det, vil den fulde vedhæftelse forsvinde. Det bare op med klinken igen og noget ekstra lim på og på med et lille vaterpas. Ikke for at se om det er i vater, men for planhedens skyld.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok.
Hvad er et virkelig plant gulv?
Skal jeg have fat i en 4m retteskinne for at afgøre det? Eller er mit 2m vaterpas godt nok til at bestemme om gulvet er plant nok? Og hvor mange millimeter må det svinge, og over hvor lang afstand?
Det hedder sig + - 5 mm på 2 meter. ved slidlaget, altså gulvet
Du kan få denne tolerance hjemmeside her.
http://www.tolerancer.dk/beton/beton,+in+situarbejder/overbeton+-+cementbaseret+afretningslag+p%C3%A5+d%C3%A6k

Det hedder sig + - 2 mm på 2 meter. ved klinkegulvet
Du kan få denne tolerance hjemmeside her.
http://www.tolerancer.dk/mur/fliser+og+klinker+p%C3%A5+v%C3%A6g+og+gulv/klinke-+og+flisegulve+i+v%C3%A5de+og+t%C3%B8rre+rum

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg ville selv gøre det hvis jeg byggede men eftersom du er uerfaren i det ville jeg overveje det inden jeg gik i gang med det, de ekstra penge det koster kan være givet godt ud til den størrelse klinker du snakker om. Samtidig har sikkert nok andet og lave i dit byggeri

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for inputs. Jeg overvejer dog stadig lige hvad jeg skal gøre. Er dog blevet overbevist om, at jeg godt selv kan klar opgaven - men som du også siger Fiahgt, så kommer det naturligvis til at tage tid.

Er der i øvrigt nogen der tør byde ind på, hvor lang tid det skal tage en murer at lægge ca. 70kvm? Bare så jeg har noget at forholde mig til, hvis jeg skal ud og hente et tilbud.
Det er ikke svært. Kun hvis forarbejdet ikke er gjort ordentligt - dvs. plane flader.

Start med at prøve ligge fliserne uden klæb (altså ikke allesammen Ikke bare starte i et hjørne... du skal tænkte igennem hvor de skal skæres, så du ikke ender med at skulle bruge 1 cm stykker eller lign.

Køb en ordentlig fliseskærer og tandspartel.

Undlad at bruge flisekryds. Brug snor og lav evt. den ene fuge på øjemål. Så kan du rette evt. skævheder op, hvorimod det med flisekryds vil forplante sig. Flisekryds kan være udemærket på "højkant" dog, til at styre en fugebredde.

Hvis gulvet ikke er plant så brug noget selvniv. gulvspartelmasse først.
Nå ja... når du fuger, så venter du lidt, tørrer klinkerne af med vand. Sørg for at få så meget af som muligt, så der kun er et fugeslør tilbage. Det tager du dagen efter med eddike.
Fuger kan ikke tåle alt for meget vand. De bliver perøse. De vaskes af med oprevet svamp (fugespand/fugesvamp) første gang cirkulere bevægelser for at lukke fugerne. Anden gang vaskes 45 grader af fugens retning. med oprevet svamp med et tag af gangen. og så lad det tører til sløret kommer frem og fugen er blevet en smugle fast og tør af med en klud.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er rart at læse en vejledning, der indebærer at man afslutter med en tør klud på rette tidspunkt (jeg bruger altid tvist) :-)

Jeg oplever alt for ofte, at der er fugeslør på klinker, og murerens kommentar er ofte: Det forsvinder ved første gulvvask!

Når man sidder og polerer har man muligheden for at se mindre mangler/defekter i fugerne, og dem reparerer man med en halvtør fugemasse, man har med under poleringen.

Pas på ikke at polere fugerne i stykker = en let hånd :-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også