Test om jordforbindelse er blind

Hej alle,

Jeg har lige overtaget en renoveret lejlighed i en gammel ejendom.

Der er tre-benede stikkontakter, men kan jeg teste om jordforbindelsen rent faktisk duer?
Elektrikeren kan jo sagtens have sat tre-benet stikkontakter op, men ikke haft en jordforbindelse i væggen at koble til.

Hvis jordforbindelsen bare er blind, så gider jeg ikke bruge tid og penge på at sørge for at alle mine apparater bliver tilsluttet stikkontakt igennem tre-benede stikdåser osv.

Tak på forhånd.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk hvis jorden ikke er tilkoblet er installationen ulovlig og din udlejer skal udbedre, der SKAL være virksom jord i en trebenet dansk stikkontakt.

MVH
Pallesen
Skrevet af PallesenP på 26 jul 2014 13:26
Husk hvis jorden ikke er tilkoblet er installationen ulovlig og din udlejer skal udbedre, der SKAL være virksom jord i en trebenet dansk stikkontakt.


Tak for svar, nyttigt at vide! Men jeg mangler stadig at finde ud af, hvordan jeg kontrollerer om der er virksom jordforbindelse.

Ps. Udlejer kan formentlig "udbedre" ved blot at udskifte de tre-benede dæksler med to-benede?
Nej de passer ikke over på.

Tag et multimeter og mål mellem det øverste højre hul (nul) og jord. Er der omkring 230 v, er der en aktiv jord. Det siger ikke noget om hvor god den er.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Ja hvis der aldrig har været en forbundet jordleder, ellers må den ikke erstattes af en stikkontakt uden.
http://www.sik.dk/Forbruger/Elsikkerhed/Vejledninger-til-goer-det-selv-el/Saadan-udskifter-du-en-stikkontakt

Ovenstående er dog for gør-det-selv forbrugere, en installatør må sikkert lidt mere da de bør kunne overskue konsekvenserne af deres installationer.

MVH
Pallesen
Skrevet af SilverLine på 26 jul 2014 13:36
Nej de passer ikke over på.

Tag et multimeter og mål mellem det øverste højre hul (nul) og jord. Er der omkring 230 v, er der en aktiv jord. Det siger ikke noget om hvor god den er.


Hvad nu hvis der er lavet en "nulling" ?
Hov jeg mente fasen, det øverste venstre hul.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis