Male tørt træ med hjorteblod Forbehandling?

Jeg har læst lidt om at blod fra hjorte er godt til træværk. Jeg har en sydvendt dør og et par vinduepartier der er meget udtørrede af solen, så malingen stort set er forsvundet. 

Mit spørgsmål er om jeg kan forbehandle træet med alm. naftabaseret olie før end jeg maler med hjorteblod

Venlig hilsen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har også godt hørt om hjorteblod, men stop nu, grunden til at døre og vinduer har holdt i 100 år når det blev malet er da at det var suverænt træ der blev brugt...
Hvis du behandler godt konstruerede mahognivinduer med Hjorteblod skal de også nok holde 100 år, men det ville de såmænd også nok hvis du malede dem med mudder blandet med havvand

Til dine vinduer skal du da bare virkeligt i gang med sandpapir, så du så vidt muligt får slebet ALT porøst/dødt træ væk.
Så skal de virkeligt gennemvædes med grundingsolie, vådt i vådt, indtil de simpelthen ikke kan suge mere, så lader du dem stå i små 20 minutter og tørrer efter med en klud for at tage overskydende olie.
Dagen efter er du klar til at male, og der ville jeg (imod min normale overbevisning) bruge oliemaling og du må rigtigt gerne give dem 3-4 gange så de får noget lagtykkelse og får fyldt nogle af de revner/vindridser der med garanti er i dem.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Jo, det tror jeg såmænd nok.
Grundingsolien er jo lavet til kun at trække ind og ikke efterlade nogen overflade.

www.malermester-hansen.dk
Jeg er ikke helt med på havd du ønsker at opnå med hjorteblod i forhold til soltørret træ. Blodet tilfører jo ikke træet nogen næring i forhold til "regenerering" af det udpinte træ. Blodet er jo bare et binde- og tørremiddel. 
Med hjorteblod vil jeg gerne prøve en alternativ, og gratis form for maling. I dette tilfælde er træet meget tørt så det skal mættes. Jeg er blot ikke sikker på om hjorteblod dur på oliemættet træ, om man bør forbehandle med noget andet end olie, eller om hjorteblod bare ikke dur på stærkt udtørret træ
Annonce
@Larsonn hvordan regenererer jeg træet?

venlig hilsen
Hvis du er til det traditionelle, så lav en grundingsolie af lige dele trætjære, linolie (eller tungolie) og vegetabilsk terpentin. Tjæren beskytter mod råd og svamp, linolien kvælder og fylder dermed de små hulrum op i tørringsprocessen og terpentinen  hjælper med at få olien og tjæren ind og tørre efterfølgende. 

Hvis du laver blodmalingen af omkring lige dele blod, vand og linolie og dertil pigment, så burde der ikke være bindingsproblemer til en linoliebaseret grunding.
Måske kan du bruge dette?
http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger2010/14-ANVISN_Temperafarver.pdf

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Kanon gutter! I er skide gode. Jeg har godt nok noget træolie uden særlige egenskaber jeg har købt billigt. Det er naftabaseret. Kan jeg mon tilsætte nogle af de ting  Lars ON nævner til det for at at få nogle af de egenskaber?

Venlig hilsen
Du kunne begynde med en gang grundingsolie som den er nu, og så tilsætte lidt linolie til næste strygning og så yderligere lidt linolie til tredie strygning.osv til træet ikke kan suge mere som martin beskriver længere oppe.

I grundingsolie er der allerede fungisider mv, så ingen grund til at tilsætte trætjære.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også