Male tørt træ med hjorteblod Forbehandling?

Jeg har læst lidt om at blod fra hjorte er godt til træværk. Jeg har en sydvendt dør og et par vinduepartier der er meget udtørrede af solen, så malingen stort set er forsvundet. 

Mit spørgsmål er om jeg kan forbehandle træet med alm. naftabaseret olie før end jeg maler med hjorteblod

Venlig hilsen
Jeg har læst lidt om at blod fra hjorte er godt... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lade være med at bruge træolien, i alle træolier er der tilsat "voks" som skal gøre overfladen vandafvisende i længere tid og den vil også prøve at afvise den behandling du smører oven på.

Så hold dig til grundingsolie

Men kan bare ikke lade være med lige at gentage mig selv, køb nu en liter oliemaling til under 200kr, den rækker til 3 gange maling af 5-10 vinduer og så holder det
Jeg har simpelthen ingen anelse, på trods af snart 20år som maler, hvordan man nogensinde skulle behandle oven på en hjorteblods/linolie malet overflade, hvis nu det skulle vise sig, som jeg formoder, at det efter et år ser forfædeligt ud...
Just saying

God weekend.


www.malermester-hansen.dk
Jeg har simpelthen ingen anelse, på trods af snart 20år som maler, hvordan man nogensinde skulle behandle oven på en hjorteblods/linolie malet overflade, hvis nu det skulle vise sig, som jeg formoder, at det efter et år ser forfædeligt ud...
Just saying


Du har sikkert ret martin, men hvis jeg ikke prøver det; finder jeg jo aldrig ud af det De 2 vinduer og døren er ikke af nogen særlig kvalitet, så vil ikke være en stor katastrofe hvis det går galt, og jeg kan jo dele mine erfaringer efterfølgende - Gode som dårlige. Jeg vil dog afvente om nogen har erfaring med det på sydvendt træværk.
Du skal lade være med at bruge træolien, i alle træolier er der tilsat "voks" som skal gøre overfladen vandafvisende i længere tid og den vil også prøve at afvise den behandling du smører oven på. Så hold dig til grundingsolie/Du kunne begynde med en gang grundingsolie som den er nu, og så tilsætte lidt linolie til næste strygning og så yderligere lidt linolie til tredie strygning.osv til træet ikke kan suge mere som martin beskriver længere oppe.I grundingsolie er der allerede fungisider mv, så ingen grund til at tilsætte trætjære.

Jeg må lige kigge en ekstra gang på den olie jeg har købt og sørge for at få den rigtige.

Tak for stor hjælp til alle
Grundingsolie er ganske udmærket til at bringe svampemidler ind i træet, men det er jo altovervejende terpentin, og derfor ikke særlig egnet til regerering af udpint træ. Nærmest tværtimod, da terpentinen udtørrer træet yderligere. Det understreges jo også af, at der på grundingsolien er anført, at efterbehandling skal ske inden for 14 dage for at undgå at olien er fordampet.

For ca ti år siden var jeg igang med renovering af vores svenske sommerhus (og er det vel sådan set stadig). En del udsatte trædele, bl.a. de gamle vinduer med løbet glas og smalle sprosser var mange steder meget udpinte, og samtidig ville vi gerne bevare dem i videst muligt omfang.


Det reelt trøskede træ blev naturligvis fjernet, men derefter behandlede jeg det stort set som beskrevet af Rådvadcenteret herunder, hvilket til nu har givet et meget tilfredsstillende resultat mht binding af den oliemaling (ikke linolie) de er malet med og sikret at jeg ikke har skulle skifte sprosser eller bund i rammerne (har dog vendt et par vinduesrammer).



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også