Spørgsmål til nyt (brugt) køleskab

Hej LDS'ere

Vi fik for nyligt et nyt (brugt) køleskab installeret af vores udlejere, ifm. vores indflytning.

Desværre ser det ud til at det slet ikke køler optimalt, idet jeg nu har målt temperaturen i det vha et glas vand
stående i midten hen over natten.

Temperaturen kommer ikke under 12,1 grad - og det vel at mærke selvom der er skruet helt op for termostaten!

Tingene er ikke pakket deri - og der blev målt med en kalibreret industri logger til væsker
Køleskabet er af den fritstående type, men er sat ind i et køkkenskab med ca. 35-40 cm fri luft op til skabets overkant.

Skabet er af mærket Candy som jeg ikke kender meget til.

Min teori er at skabet køler effektivt nok idet bagpladen deri er ganske frossen (dråberne derpå er is), men det virker som om luften ikke cirkuleres og fordeles nok til at holde varene kolde.

Lyder dette plausibelt?


Dertil skal siges at jeg i mit tidligere hus havde et køleskab af mærket Blomberg - og det var med cirkulerende luft og var yderst effektivt kølende.


Hvorom alt er har vi derfor besluttet at investere i vores eget køleskab og bare opmagasinere udlejerens!

Derved opstår et andet problem, for skabselementet i køkkenet er kun 57 cm bredt - og når jeg søger kan jeg ikke finde et eneste skab med ventileret køl der er under 60 cm bredt - af den fritstående type..

Kan det virkelig passe?


En løsning kunne da være at købe et integrerbart køleskab, men så skal vi have fat i en matchende skabslåge til
resten af køkkenet - og vi aner intet om køkkenets oprindelse..

Er der nogle råd til hvordan man kan identificere elementerne i sådan et køkken?  - det ligner nemlig ikke noget
billigt bras, som jeg ser det..

Undskyld den lange post - håber nogle kan komme med et par fornuftige svar - eller bare nogle gode råd..
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er isdannelser på bagvæggen, kunne noget tyde på at lågen ikke lukker rigtigt til. Der bør sidde en gummi kant hele vejen rundt på lågen den skal være forholdsvis blød for at kunne slutte tæt. Mange af de billige skabe er udstyret med plast lister i stedet for gummi, det er noget BÆH !
Alle DS godkendte køleskabe er 60 cm. brede ( DS = Dansk Standart )
I første omgang prøv at vaske listen af med varmt vand, hjælper det ikke så kan du måske sætte en tætnings liste på af den type vi bruger på vinduer, sådan en af skumgummi skulle kunne hjælpe en del. Noget andet er, at hvis magnet låsen er for svag holder den ikke lågen ordentligt lukket.
Det kan skyldes, at du har sat en masse ting for langt tilbage på hylderne eller på anden måde bremser cirkulationen i skabet.
Hvis det er et skab med glashylder,så skal der være mindst ca 2 cm mellem hylde og bagplade for at få tilstrækkelig cirkulation.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for svaret

Jeg tror ikke det er fordi skabet ikke slutter tæt, idet der ikke er større opbygning af is men kun få dråber der er frosne.

Havde hele bagvæggen være én stor isklump havde det nok kunnet være en årsag, men den tror jeg sagtens kan forkastes i dette tilfælde da der netop ikke ser ud til at være meget kondens deri.
Skabet åbnes nok en smule under hvad er 'normalt' idet vi kun er to i husstanden og har en separat fryser til de frosne ting..

Alternativt til dit forslag kunne have været at vaske listen som du siger, og så give den noget silikone olie af samme type man bruger til bilernes lister om vinteren

Det med DS normen vidste jeg ikke - det lyder som en fornuftig forklaring!
Som supplement til jeres forslag skulle man vel også formode at man så ikke ville opleve en vakuum effekt når man prøver at åbne skabet - hvis listerne ikke sluttede tæt - og det er altså ikke tilfældet, der er ganske meget vakuum på!

Chr.'s forslag hælder jeg mest til, hvilket også er derfor jeg tænker på at anskaffe et nyt med ventileret køl..

Jeg kan bare ikke finde et der passer i en brede på max 57 cm..
Annonce
Det er ikke vakuum. Listerne er magnetiske.

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 25 jul 2014 11:33
Det er ikke vakuum. Listerne er magnetiske.

Bent.
Jo det kan godt være vacum Bent, hvis du lige har haft døren åbnet så der er kommet varm luft ind i skabet, vil der opstå et vacum når døren lukkes og den opvarmede luft ned køles hurtigt. Varm luft fylder mere end meget kold luft.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis