behandling af nyt plankeværk

Hej alle, jeg har sat et nyt plankeværk op af trykimprægneret træ. Det jeg er i tvivl om er hvornår jeg må gøre noget ved det? Jeg har fået at vide det skal stå til næste år før jeg må male det så imprægneringen kan dampe af så malingen ikke begynder at skalde af, men hvad hvis jeg bare vil ha det olieret så det får et brunt træ look? Skal jeg også vente et år med det? Syntes ikke jeg kan læse det nogle steder på nettet
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sådan set ikke så væsentligt hvornår træet er sat op, som hvornår det er imprægneret.
Imprægneringen er jo en vand- og saltholdig opløsning, så hvis træet er nyimprægneret og stadig vådt, så hæfter behandlingen ikke så godt som vis træet er tørt. Tillige trænger behandlingen af naturlige årsager heller ikke ind i træet, da det er væskefyldt allerede. 

Men er træet ikke nyimprægneret, så kan du naturligvis godt behandle det allerede samme år som det er sat op. 

En laserende ehandling, som du har påtænkt, altså en behandling uden ret meget pigment til at stoppe solens nedbrydning af træet, skaller ikke, så hvis det alene er kosmetik, så kan du godt give det, selvom træet er fugtigt af imprægnering.

PS I stedet for købeolie, så overvej en hjemmelavet træolie. 1/3 trætjære, 1/3 linolie samt 1/3 terpentin. Giver træet en meget flot lød og binder rigtig godt på tørt træ med en ru overflade. Påføres det i den nuværende varme kan andelen af terpentin reduceres.
Med den lille krølle på, at hvis det er grøn imprægnering  bliver det altså ikke brunt af en gennem sigtig træolie. 
Det skal vel bare ha nogle gange så?
Skrevet af Sonnys på 25 jul 2014 11:03
Det skal vel bare ha nogle gange så?
Hjælper ikke det bliver blæver farvet, du skal bruge en hel dækkende hvis du vil have det brunt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også