Sejle båd fra reersø havn til Haderslev

Er der mon nogen der har lyst til, eller kender nogen som kunne sejle en
22 fods sejlbåd fra Reersø til Haderslev?
Det drejer sig om denne her:

http://www.dba.dk/jaguar-catalina-a...009010916/

Der vil selvfølgelig ske en form for aflønning 

Det er min første båd og selvom jeg har duelighedsbevis er jeg ikke meget for
selv at give mig i kast med projektet.
Hvor lang tid vil sådan en sejlads ca. tage?

En transport med lastbil ville koste ca. det samme som båden og er derfor ikke så interessant.




 Aldrig gå ned på udstyr!

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den vindretning vi har lige nu bliver det den rene søndags udflugt, ud af hullet og du er hjemme max. 12 timer senere tag en kamarat med og husk rednings veste.
Nord om Fyn er distancen vist knapt 80 sømil uden havneanløb under vejs.
I en båd af den størrelse kan du under relativt gunstige omstændigheder nok højst holde 4 knob i gennemsnit.
Sønden om Fyn er distancen vel omkring 10 % længere, men der er mere læ.
Til lykke med båden - og god tur !

Finnband
Så skal den da være møg beskidt i bunden, for med sejl skulle den da gerne komme op og runde de 5 - 6 knob. Med den vind vi havde i dag Nord Østlig vil han få en agten for tværs fra Reersø til Fredericia Sættes der store og en stor genua skulle den gerne smutte rimelig godt. Min Bror havde sådan en i starten af sejlbåds karrieren, den var dog med sving køl hvilket er et must på agten for tværs og plat læns.
Men hvad er dit dueligheds bevis værd hvis du ikke selv tør sejle båden hjem
Du er nok nød til at alliere dig med en sejler på havnen i Haderslev som du kan få til at tage med dig mod betaling. Du skal dog ikke regne med at du kan slippe med en 5-600,00 kr. Og du skal nok ikke vælge en af de spassere der sidder og kæver øl ned på havnen hver dag.
Skulle jeg sejle den hjem for dig skal du nok regne med at jeg som minimum vil have 5000,00 kr. for det.
"Skulle jeg sejle den hjem for dig skal du nok regne med at jeg som minimum vil have 5000,00 kr. for det. "

Sjovt nok -Jørgen- "Håndværkeren" - Jeg havde faktisk lyst til at tilbyde mig som gast/skipper for 2 kasser øl -og transport betalt...

Praktiske -og nogen kalender-logiskik- gør så at jeg ikke kan hjælpe den nye stolte bådejer i hans opgave.

Men 5000. -som du forlanger - så er det da billigere at smide den på en lastbil


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Så syntes jeg da du skulle tilbyde din hjælp ! Men du kan jo selv gå ind og regne på det for der kører altså ikke tog fra hvor jeg bor til Reersø, der skal skiftes adskillige gange, skal jeg samtidig slæbe på bagage vil jeg fortrække taxa imellem stationerne. jeg skal heller ikke spises af med et par lever postej madder vel o.s.v., men det betyder jo heller ikke noget, for du vil jo gerne gøre det.
For ca. 30 år siden var der en fyr omkring de 50 år der var strandet i Svendborg i sin 20 fods speedbåd med en rimelig stor indenbords motor. Gasten var simpelthen stukket af. Og da jeg havde sejlet fyren hjem forstod jeg godt at den tidligere gast var stukket af, for sikken en idiot at sejle for.
Han sad på sin flade røv under hele turen, det eneste han deltog med var en evig, pas kursen ! Hvilket enhver der har sejlet en speed båd med 4-5 knob ved er ganske vanskeligt. Vi var 4 dage om at sejle til København, noget der kunne have været klaret på ca. 6 timer i den båd, men lige så snart bølgerne blev over en halv meter skulle vi søge havn, så det blev til mange havne på den tur. Fra Svendborg til Lohals, fra Lohals til Karrebæks Minde, herfra til Vordingborg videre til Nyord og så Rødvig. Sidst på aftenen den 4 dag ind på hans plads ved National museet i København, derfra kunne jeg så med 2000,00 på lommen tage hjem med bus tog færge og bus og var så hjemme efter midnat.
Hej Borst

Jeg synes at det fortjener respekt, at du åbent fortæller at du ikke er helt tryg ved at sejle båden hjem - selvom du har duelighedsbevis.
(Vi møder ofte nogen som kun har speedbådsbevis, og som "kører kareten" som om det er en motorvej - ingen sans hensyn og forsigtighed)

Der er vel nok nogen sejlere derude, - MED erfaring - som ikke lige har egen båd, og som har lyst til en god tur.

Borst - det vigtigste du selv kan gøre, er at love din hjælper GOD mad - og drikkevarer bagefter. Du leder efter een som vil gøre det for hyggens og oplevelsen - og så skal han bare forkæles lidt. Naturligvis skal han også have rejse betalt og et passende beløb.
Og måske får du også en ny sejler-kammerat.

Jeg glemte lige, at når du sejler en "nykøbt brugt" båd hejm, så skal du gennemgå den meget grundigt først + have lidt værktøj, taklegarn, line, ekstra anker, ankertov / fortøjning i store mængder. Pøs - raketter - kniv osv.
Sæt sejlene i havn, og tjek skødepunkter, slæder, blokke og om riggen er spændt fornuftigt / masten står lige.
Fordi der altid dukker små (Ukendte) irriterende fejl op - og måske også en enkelt alvorlig skavank - med en ny båd.
ALTID

Måske skulle du prøve i din kommende hjemhavn - med opslag i sejlklubben / på havnen / spørg nogen fra bestyrelsen i sejlklubben, fordi de kender mange.
Så kunne du også lære een af dem at kende.

PøjPøj

To ulykker kommer sjældent alene.
Tror jeg skal have revideret min opfattelse af, hvad min tid er værd, når jeg gør andre en tjeneste!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 26 jul 2014 10:34
Tror jeg skal have revideret min opfattelse af, hvad min tid er værd, når jeg gør andre en tjeneste!!

Der er da forskel, hvis det er en af vennerne koster det jo ikke noget at hjælpe, ofte får man jo hjælp den anden vej også. Men når du skal lave et stykke arbejde uanset om det er at sidde på din flade og styre en bil / båd, så er det blevet dit ansvar at du når frem uden skader og med livet i behold.
Det koster penge at bruge tid rejse forplejning o.s.v. du smutter jo ikke bare lige hjem for at spise eller sove.
Hej Barst.
Det er muligt at jeg kan hjælpe, men pas på, jeg har ikke duelighedsbevis og elsker at sidde på havnen og kværne øl :-)
Har dog sejlet noget der ligner 35 år incl. transport af et par tyske både til Spanien og er på min 5. sejlbåd uden skader.
send en pm til mig så kan vi prøve at finde ud af noget.
vh Claus
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis