Sejle båd fra reersø havn til Haderslev

 Følg tråden
Borst
Borst
Indlæg: 153
Postnr: 6500
Borst Borst
Er der mon nogen der har lyst til, eller kender nogen som kunne sejle en
22 fods sejlbåd fra Reersø til Haderslev?
Det drejer sig om denne her:

http://www.dba.dk/jaguar-catalina-a...009010916/

Der vil selvfølgelig ske en form for aflønning 

Det er min første båd og selvom jeg har duelighedsbevis er jeg ikke meget for
selv at give mig i kast med projektet.
Hvor lang tid vil sådan en sejlads ca. tage?

En transport med lastbil ville koste ca. det samme som båden og er derfor ikke så interessant.



 Aldrig gå ned på udstyr!

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Med den vindretning vi har lige nu bliver det den rene søndags udflugt, ud af hullet og du er hjemme max. 12 timer senere tag en kamarat med og husk rednings veste.
finnband
finnband
Indlæg: 313
Postnr: 2670
finnband finnband
Nord om Fyn er distancen vist knapt 80 sømil uden havneanløb under vejs.
I en båd af den størrelse kan du under relativt gunstige omstændigheder nok højst holde 4 knob i gennemsnit.
Sønden om Fyn er distancen vel omkring 10 % længere, men der er mere læ.
Til lykke med båden - og god tur !
Finnband
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Så skal den da være møg beskidt i bunden, for med sejl skulle den da gerne komme op og runde de 5 - 6 knob. Med den vind vi havde i dag Nord Østlig vil han få en agten for tværs fra Reersø til Fredericia Sættes der store og en stor genua skulle den gerne smutte rimelig godt. Min Bror havde sådan en i starten af sejlbåds karrieren, den var dog med sving køl hvilket er et must på agten for tværs og plat læns.
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Men hvad er dit dueligheds bevis værd hvis du ikke selv tør sejle båden hjem
Du er nok nød til at alliere dig med en sejler på havnen i Haderslev som du kan få til at tage med dig mod betaling. Du skal dog ikke regne med at du kan slippe med en 5-600,00 kr. Og du skal nok ikke vælge en af de spassere der sidder og kæver øl ned på havnen hver dag.
Skulle jeg sejle den hjem for dig skal du nok regne med at jeg som minimum vil have 5000,00 kr. for det.
shortcut
shortcut
Indlæg: 625
Postnr: 9900
shortcut shortcut
"Skulle jeg sejle den hjem for dig skal du nok regne med at jeg som minimum vil have 5000,00 kr. for det. "

Sjovt nok -Jørgen- "Håndværkeren" - Jeg havde faktisk lyst til at tilbyde mig som gast/skipper for 2 kasser øl -og transport betalt...

Praktiske -og nogen kalender-logiskik- gør så at jeg ikke kan hjælpe den nye stolte bådejer i hans opgave.

Men 5000. -som du forlanger - så er det da billigere at smide den på en lastbil

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Så syntes jeg da du skulle tilbyde din hjælp ! Men du kan jo selv gå ind og regne på det for der kører altså ikke tog fra hvor jeg bor til Reersø, der skal skiftes adskillige gange, skal jeg samtidig slæbe på bagage vil jeg fortrække taxa imellem stationerne. jeg skal heller ikke spises af med et par lever postej madder vel o.s.v., men det betyder jo heller ikke noget, for du vil jo gerne gøre det.
For ca. 30 år siden var der en fyr omkring de 50 år der var strandet i Svendborg i sin 20 fods speedbåd med en rimelig stor indenbords motor. Gasten var simpelthen stukket af. Og da jeg havde sejlet fyren hjem forstod jeg godt at den tidligere gast var stukket af, for sikken en idiot at sejle for.
Han sad på sin flade røv under hele turen, det eneste han deltog med var en evig, pas kursen ! Hvilket enhver der har sejlet en speed båd med 4-5 knob ved er ganske vanskeligt. Vi var 4 dage om at sejle til København, noget der kunne have været klaret på ca. 6 timer i den båd, men lige så snart bølgerne blev over en halv meter skulle vi søge havn, så det blev til mange havne på den tur. Fra Svendborg til Lohals, fra Lohals til Karrebæks Minde, herfra til Vordingborg videre til Nyord og så Rødvig. Sidst på aftenen den 4 dag ind på hans plads ved National museet i København, derfra kunne jeg så med 2000,00 på lommen tage hjem med bus tog færge og bus og var så hjemme efter midnat.
Ellida
Ellida
Indlæg: 1184
Postnr: 5771
Ellida Ellida
Hej Borst

Jeg synes at det fortjener respekt, at du åbent fortæller at du ikke er helt tryg ved at sejle båden hjem - selvom du har duelighedsbevis.
(Vi møder ofte nogen som kun har speedbådsbevis, og som "kører kareten" som om det er en motorvej - ingen sans hensyn og forsigtighed)

Der er vel nok nogen sejlere derude, - MED erfaring - som ikke lige har egen båd, og som har lyst til en god tur.

Borst - det vigtigste du selv kan gøre, er at love din hjælper GOD mad - og drikkevarer bagefter. Du leder efter een som vil gøre det for hyggens og oplevelsen - og så skal han bare forkæles lidt. Naturligvis skal han også have rejse betalt og et passende beløb.
Og måske får du også en ny sejler-kammerat.

Jeg glemte lige, at når du sejler en "nykøbt brugt" båd hejm, så skal du gennemgå den meget grundigt først + have lidt værktøj, taklegarn, line, ekstra anker, ankertov / fortøjning i store mængder. Pøs - raketter - kniv osv.
Sæt sejlene i havn, og tjek skødepunkter, slæder, blokke og om riggen er spændt fornuftigt / masten står lige.
Fordi der altid dukker små (Ukendte) irriterende fejl op - og måske også en enkelt alvorlig skavank - med en ny båd.
ALTID

Måske skulle du prøve i din kommende hjemhavn - med opslag i sejlklubben / på havnen / spørg nogen fra bestyrelsen i sejlklubben, fordi de kender mange.
Så kunne du også lære een af dem at kende.

PøjPøj
To ulykker kommer sjældent alene.
ktm
ktm
Indlæg: 8697
Postnr: 4540
ktm ktm
Tror jeg skal have revideret min opfattelse af, hvad min tid er værd, når jeg gør andre en tjeneste!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Skrevet af ktm på 26 jul 2014 10:34
Tror jeg skal have revideret min opfattelse af, hvad min tid er værd, når jeg gør andre en tjeneste!!

Der er da forskel, hvis det er en af vennerne koster det jo ikke noget at hjælpe, ofte får man jo hjælp den anden vej også. Men når du skal lave et stykke arbejde uanset om det er at sidde på din flade og styre en bil / båd, så er det blevet dit ansvar at du når frem uden skader og med livet i behold.
Det koster penge at bruge tid rejse forplejning o.s.v. du smutter jo ikke bare lige hjem for at spise eller sove.
mellon
mellon
Indlæg: 258
Postnr: 9560
mellon mellon
Hej Barst.
Det er muligt at jeg kan hjælpe, men pas på, jeg har ikke duelighedsbevis og elsker at sidde på havnen og kværne øl :-)
Har dog sejlet noget der ligner 35 år incl. transport af et par tyske både til Spanien og er på min 5. sejlbåd uden skader.
send en pm til mig så kan vi prøve at finde ud af noget.
vh Claus
Borst
Borst
Indlæg: 153
Postnr: 6500
Borst Borst Trådstarter
Hej alle

Mange tak for de forskellige input, gode råd og tilbud om hjælp.
Desværre brændte sælgeren mig af så jeg er stadig bådløs :-(

Håndværkeren spørger hvad mit duelighedsbevis er værd hvis jeg ikke selv tør sejle båden.
Nu ved jeg ikke hvordan det tidligere har været når man tog duelighedsbevis, men vi havde en hel vinter med masser af teori og jeg kan da også både lægge kurs, kende bøjer og flagsætning og binde en 4-5 forskellige knob.
Den praktiske del bestod af en eftermiddag i en speedbåd hvor vi øvede mand over bord.
Det betyder så også at jeg absolut ingen erfaring har med sejlbåde.
Hvis båden lå i min hjemhavn ville det ikke gøre mig så meget, selv at sejle ud for motor og så øve mig med sejl osv. tæt på land og på den måde opbygge noget erfaring. Men en så lang tur i en (gammel) båd jeg ikke kender, i et farvand jeg ikke kender, det vil jeg personligt kalde for dumdristigt.

@mellon: Mange tak for tilbuddet om hjælp, hvis jeg falder over en båd et andet sted kan det sagtens være jeg kontakter dig, hvis det altså er iorden :-)

Borst

 Aldrig gå ned på udstyr!

Lars ON
Lars ON
Indlæg: 3096
Postnr: 2770
Lars ON Lars ON
Du skal ikke tage bem. om duelighedsbeviset så tungt. Pensum i duelighedbeviset har jo intet med det praktiske sømandskab på en sejlbåd at gøre, og det ved de skarpe tunger også godt. 
Du fortjener sådan set mere respekt for at du erkender dine aktuelle udfordringer og søger assistance istedet for at kaste sig hovedkulds ud i noget, som kan resultere i en redningsoperation eller i det mindste en stor del ulejlighed for mange.

Der er personer, der selv mange år efter de har erhvervet deres knallertkørekort endnu ikke har vovet sig ind i storbytrafik (selvom visse alsinger nok vil benægte dette).
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Nu har jeg hverken dueligheds bevis eller anden form for papir på min kunnen, jeg er flasket op med sejlads og har været med mine forældre siden jeg lå i liften  Jeg kunne dog lægge kurser og navigere allerede som 14 årig og har da også tidligere sejlet rigtigt meget. Også som anden styrmand på veteran skibet "Grønne Erna" der sejlede med elever fra skoler mm.
Et dueligheds bevis er jo ikke meget værd hvis man ikke har praktisk erfaring, så det er da en fejl fra uddannelses stedet, og ikke din fejl.
Jeg vil anbefale dig at søge "job" som gast på aften sejladserne / Kapsejladserne der bliver afholdt af sejl klubberne i Haderslev. Der kan du lære en masse om sejlads og om fjordens mange små lunefuld  hedder. Haderslev fjord er et dejligt sejlads område hvor jeg har være mange gange.
mellon
mellon
Indlæg: 258
Postnr: 9560
mellon mellon
Du skriver bare..
Kresten Hansen
Kresten Hansen
Indlæg: 15
Postnr: 9700
Kresten Hansen Kresten Hansen
Nu er trådens emne jo ikke aktuelt mere, men der berøres også et evigt aktuelt emne nemlig sikkerheden.
Al ære og respekt for Borst og hans holdning til at sejle uden praktisk erfaring. Et er et søkort at forstå, noget andet et skib at føre.
Jeg stod en dag nede i SOK's bunker, hvor man havde gang i en rednings opgave.
En nybagt bådejer skulle sejle sin sejlbåd hjem over Kattegat, men undervejs blev han bange for vejret og vendte om.
Desværre for ham valgte han derefter at gå den forkerte vej om en kompasafmærkning og gik derfor på grund.
Da han samtidig ikke kunne få sit sejl ned, var han bange for at kæntre i den friske vind, så det hele endte med helikopter og redningsbåde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.