Vil denne trappe være god at gå på ?



Hej Jeg er en habil handyman og er ved at give mig i kast med en kvartsvings trappe. har læst en masse og studeret div trapper.. har i nogle kommentarer til dette design.

Vi har en max dybde på 3 meter i trappe hul på første salen. og trappen kan ikke svinge højere oppe på grund af lofts højde.
denne trappe fylder 295 i trappe hul

vil denne trappe være ok at gå på ? 

den lange del af trappen har en hældning på 46,8 grade.  så lidt til den stejle side.. men det er hvad vi har at gøre med :-)

Trappe vangede laves af limet ovntørret fyr som er special fremstillet til netop trappe vangere. trin laves af hård mørkt bordplade træ 40 mm. fingerlimet evt , nyatoh , mørk akacie eller maghonie.. har set billige fine plader i bauhauss.. nogle forslag til hvad jeg skal købe ?

Håber på lidt kommetarer gode råd er velkome når man skal ignag med sådan et projekt nu .
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har valgt at forkanterne på alle trinnene er skæve i forhold til gangretningen med undtagelse af det øverste og nederste trin. Det tror jeg vil medføre en del snublen på trappen. 
Jeg synes du bør overveje at rette trinnene op, så kun de ca. tre fire trin i svinget er skæve mens resten er rette.
Men hvis du kigger på billeder af kvartsvings trapper er det måden de laves på.. alle trin er lige lange på midten hvor man går.

er du strappe sagkyndig :-) tak for kommentar

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når du skriver lige lange er det vel egentlig lige bredde du mener?
Din kommentar om at trinnene er skrå og ikke vinkelret på gangretningen på en kvartsvingstrappe fik mig til at google det, og jeg kan da se et antal modeller, hvor trinnene i væsentlig højere grad end lige i svinget er sat vinkelret. eksempel. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan følge ideen om lige bredde tirn hele vejen op, men det er nok værd at høre erfaringer fra en, der har en sådan trappemodel installeret

Mht sagkundskab, så gør jeg hvad jeg kan for at leve op til sidens navn: LDS, og har ikke en kvartsvingstrappe med "skæve trin" :-) 
Personligt ville jeg lave trinnene vinkelrette fra trin 7 eller 8. De "skæve" trin hele vejen op synes jeg giver et forkert indtryk når man går på den. Mht. om trappen er god at gå på, så kan jeg se at det program du har brugt har trappereglen indbygget. Så længe den er 610-630mm, så er trappen "god at gå på".
Tak for begge svar :-) kan godt se at de sidste trin alligevel næsten er lige... Vil prøve at tweeke designet og se hvordan det ser ud.

Sikkert mere harmonisk at se på, da der opstår et mere symmetrisk sving omkring hjørnet.

Spændende projekt skal bare blive godt, så forarbejdet må gøres ordentligt... Og ikke billigt i materialer.. Men dog billigere end at bestille en trappe lavet på mål.

:-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil tilslutte mig de "vinkelrette trin" - har nogle kunder, der laver trapper - og de laver det... det det bliver mest harmonisk at se på - så bliver der et par "store trin" i svinget (for svigermor at holde pause på :-))
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej risikere man ikke at snuble i trin 8 hvis den er rettet op helt fra dette trin ? 

kunne også rette op fra trin 7 ?
 
følgende billeder er med fuldt oprettet trin fra trin 8

 på mit design buer galænder ikke med ned ved trin 5 6 7

bliver det et problem ? har set at der er en del kvartsvings trapper hvor galænder er lige på nettet.. men det er jo ikke garenti for det er rart at gå med..



denne trappe fra nettet buer galænder med ned ved 
bortset fra det ser trin meget ens ud..




Jo færre skæve trin du laver, jo mere vil vangerne svinge, og dermed blive mere besværlige at lave. Det samme gælder for håndlisten. Som du kan se på det billede du har fundet på Google, så følger håndlisten og forvangen hinanden, og det vil også være det optimale når man skal gå på den. Men jeg kan ikke se hvordan man som almindelig LDS´er skulle kunne lave de vilde svungne linier på en håndliste hjemme på værkstedet.

Skulle jeg lave denne trappe hjemme hos mig, så ville jeg kigge på to muligheder.
1: Kan trappen laves med et plateau i svinget, så vil jeg gøre det. Det giver snorlige vanger da det i princippet er to ligeløbstrapper man laver, og det gør det dermed også lettere at lave håndlisten. Dog skal trappen stadig laves så den overholder van Hüth´s trapperegel, hvor 2 stigninger + 1 grund er mellem 610 og 630mm.

2: Kan det ikke lade sig gøre, så ville jeg snøre trappen op, og sørge for at lave forvangen med et lige knæk i stedet for en svungen linje, da det vil gøre det lettere at lave håndlisten idet den kan laves med samme knæk som vangen.

Jeg håber det giver mening det jeg har skrevet. Det kan være svært at omsætte sine ideer til skrift.
Mulighed 1 var også min første prioritet, nemmere at lave og få pæn.
men den ville blive 332 cm i trappe hul. og det ødelægger rummet ovenpå, en passage bliver visuelt for smal.

ved at lave kvart sving kan vi få den ned på ca. 295 cm

Jeg kan se at der findes en del trapper med lige galender selvom om vangen i princippet er svungen, eller overkant af vangen er lige men der er ekstra træ på undersiden hvor vinkling af trin begynder.

har lavet en model med lige trin fra trin 7


den mulighed er jeg ret tændt på. er dog stadigvæk lidt betænkelig ved om man vil snuble over trin 7 ? Trin er jo lige dybe på midten men da der er meget vinkel på trin 6  bliver trindybden på højre side jo noget mindre er det et problem ?

Andre trappe producenter laver så vidt jeg kan se samme løsning.

men har også fundet dette billede der ligner de de alle trapper retter op ca 1/3 inde på vangeren  derved ikke får så for forskel fra vinklede trin til den rette del det er der jo nok en god grund til....


Her et eksempel på kvartrins trappe fra trappe producent. med lige galender og "svunger vanger på en kvart svings trappe alla den jeg vil lave.


Har lige bestilt træ . limede og høvlede vangere i 40x570 m.m. har regnet nøje på maximal udnyttelse af træet, noget af træet vil jeg lime sammen til formstabile stolper i 8x8cm.

Lige pt. er det ikke så meget det at lave den jeg er bekymret for men, at have det rigtige design, man kan jo ikke lav det om når først man er færdig ;-)

Jeg vil meget gerne undgå at lave svunget galender, med mindre det virkeligt er dårligt at gå med ?

Når der alligevel er valgt design med hjørne stolpe skal man under alle omstændigheder flytte hånden væsentligt op lige i svinget.

Jeg lytter nøje til alle råd :-) som sagt med at lave velovervejet design ved et sådan projekt!

tak for kommentarer indtil videre 

Nu ved jeg jo ikke hvordan grundplanen på dit hus ser ud, men hvis du rykkede bunden af trappen et trin længere ud, så ville du måske kunne klemme trappen ind på samme hulmål selv med et plateau?

Mht. at placere trinnene, og bestemme hvor skrå forkanterne skal være, så findes der en fin måde at gøre det på. Det står beskrevet i denne bog: http://ef.praxis.dk/B%C3%B8ger-EF/Uddannelser/EUD/Bygge-og-anl%C3%A6g/Tr%C3%A6fagenes-byggeuddannelse/T%C3%B8mrer/31266-1__Trapper.aspx

Du skal stadig selv beslutte hvor mange skrå trin du vil have, men det giver en målelinie til at afsætte trinforkanterne på forvangen.


Du tegner en vinkel på 30 grader, afsætter din grund/trindybde (trinforkant til trinforkant) ud af begge ben i vinklen, og tegner en streg mellem de to punkter. Derefter sætter du det antal grunde af som skal være skrå, plus den halve grund for trinnet midt i svinget. Dem sætter du af på ganglinien. Så tager du afstanden fra "midterlinien" på indersiden af forvangen, og hen til den første trinkant der er vinkelret, og den sætter du af på forvangelinien. De to punkter forbindes, og så får du punktet "A". Til sidst forbinder du "A" med hver af de punkter du har på ganglinien, og så kan du bruge punkterne på forvangelinien til at placere trinforkanter på din plantegning.

Igen, jeg håber det giver mening det jeg prøver at forklare. Ellers spørger du bare, og så skal jeg prøve at udpensle det lidt bedre.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også