Vil denne trappe være god at gå på ?



Hej Jeg er en habil handyman og er ved at give mig i kast med en kvartsvings trappe. har læst en masse og studeret div trapper.. har i nogle kommentarer til dette design.

Vi har en max dybde på 3 meter i trappe hul på første salen. og trappen kan ikke svinge højere oppe på grund af lofts højde.
denne trappe fylder 295 i trappe hul

vil denne trappe være ok at gå på ? 

den lange del af trappen har en hældning på 46,8 grade.  så lidt til den stejle side.. men det er hvad vi har at gøre med :-)

Trappe vangede laves af limet ovntørret fyr som er special fremstillet til netop trappe vangere. trin laves af hård mørkt bordplade træ 40 mm. fingerlimet evt , nyatoh , mørk akacie eller maghonie.. har set billige fine plader i bauhauss.. nogle forslag til hvad jeg skal købe ?

Håber på lidt kommetarer gode råd er velkome når man skal ignag med sådan et projekt nu .
Hej Jeg er en habil handyman og er ved at give mig... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er ved at bor huller til balystre. Bruger et spiral, snegle bor i håndholdt boremaskine.. Har lavet et styr, skabelon af en træ klods. Det virkede rigtigt godt til huller på de vandrette huller på førstesalens galender. Nu har jeg så savet klodsen skrå så den passer i vinkel til skrå galender, selvom klodsen er spændt på med skruetvinge rammer bor jo skråt ned på galender hvilket gør at bor bliver presset hård med skabelonens ene side som så slides..

Jeg har nu boret 15 huller i galender og desværre er de sidste huller 3 mm. Ved siden og vinklen er ikke længere korrekt.

Hvad gør jeg ?

Min plan er at lave en ny skabelon klos i bøg, istedet for den slidte i fyr.

Fylde de unøjagtige hullerne med rundstok. Også forsøge at bore nye huller.

Jeg kan ikke bore det på søjle boremaskine da galender og vangere er alt for store.

Tænkte om der mon er en bedre type bor til opgaven..






En undskyldning for at købe nyt værktøj

http://www.carl-ras.dk/e-shop/vaerk...sterw4522/

Havde en gang en tilsvarende, som desværre blev væk/stjålet. Den er rimelig effektiv, også med sneglebor. Resultatet bliver bedst, hvis boret er så kort og stabilt som muligt.

Findes i mange udgaver. Søg efter Drill Guide.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg endte med at bore alle huller med styre klods i bøg.

Trappen er blevet rigtig god.. Jeg malede vangere med sigma Nova satin hybrid acryl,uretan maling bliver utrolig hårdt.. Og det er vandbaseret hvilket har været super...

Jeg har grundet, med primer derefter spartlet med vådrums acryl spartel. Derefter primet igen.. Kom nok til at mellem slibe lidt for meget efter spartling for efter 2 gang primer kan man se at årene i træet har rejst sig.. Det giver dog bare en design messing effekt at det kan anes åre tegning igennem de to slut lag maling. Jeg har rullet det på med lak rulle, det bliver utroligt tynde lag og har ikke brugt meget maling, burdte nok have malet flere slut lag hvis jeg skulle have udbytte af malings hårdhed, som det er nu vil trappe vangere nemt få mærker da det bløde fyrretræ nemt giver efter ved slag.

Nu er det jo trin som slides mest...trin er i olieret bøg, er de meget slidstærke og nemme at vedligeholde, de har fået auro Classic hård olie, som er olie fortyndet med appelsin olie for optimal ondtrængning,super i forhold til indeklima. Trin sugede utroligt meget olie. Nu er olie hærdet op og det virker næsten som om de har fået lak.

Der kommer snart flere billeder i galleriet.


Du fik ret.. Den er super at gå på
Ja det ser jo fint ud,blot en skam ingen laver en kvartsvingstrappe i dag som den oprindeligt skal laves,mægleren skal sku da ikke være firkantet og så støtte på gulvet det er efter min mening lidt amatøragtigt, men hver sin smag,det var aldrig gået da jeg gik på teknisk skole.

LBL
Men husk på jeg er musiker og har ikke gået på teknisk skole :-) det er min første gør det selv trappe så har bevidst undgået at lave alt for udfordrende design med svungen galender og andet .

Så er rigtigt til freds med min amatør trappe :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også