Forstærke bjælkelag med U stål

Hej LDSer

Jeg skal til at støbe gulv til badeværelse på Lewis plader.

I den forbindelse vil jeg skære af bjælkerne for at få niveaufri adgang.

Rummet måler 2,2 (langs bjælker) x 2,5m. Bjælkerne er ~9,5x21cm. C/C 60cm. Jeg vil skære 65mm af dem.

Min ven der er bygningskonstruktør har hjulpet mig. Han har sendt mig vedlagte tabel fra EFTEX, som viser at selv ved 100x125mm bjælker (C18) er kravene opfyldt. Jeg vil dog gerne gå med livrem og seler og har derfor tænkt på at købe nogle længder af følgende U stål: http://www.bygmax.dk/u-stal-s235-jr-60x30x6x6-mm-6-m.html

Disse stål ville jeg skære i 3 stk af 2m og bolte på hver side af hver bjælke for hver 30 cm, undtagen endebjælken som kun kan boltes på den ene side.

Alternativet var at bolte noget spærtræ på i f.eks. 150mm, men så skal jeg fjerne kælderloftet / forskallingen og lave det om.

Det her virker som en nem og forholdsvis billig måde at forstærke bjælkelaget på.

Er der noget jeg ikke har tænkt på? Nogen inputs?


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit input:
Der regnes alene med gulvets egenlast, dvs hvis du skal ha fliser eller slidlag på dit gulv, så bliver lasten større og derved også kravet til dimensionen! Det er fint nok at der vurderes ud fra nedbøjningen, men eftervisning af snitkræfter i brudtilfældet bør også pågå ved vurdering af træets kapacitet alene.
Ideen med at sætte stålprofiler på er fin nok ift. at optage moment og minimere nedbøjning, men træbjælken skal stadigvæk undersøges for forskydning i enderne medmindre du kan aflægge stålprofilerne direkte på dit vederlag-og sørger for at der er tæt kontakt med en mørtelpude el. Apropos vederlag - de vægge som bjælkerne ligger af på skal kunne optage den forøget last der kommer ved at lave et betongulv og påsætte stålprofiler. Jeg havde nok valgt at lave ensidet forstærkning på alle bjælker ift. en stivhedsbetragtning af bjælkerne!

 Certificeret Statiker

Tak for dit input! Jeg havde godt overvejet om vederlaget bliver det kritiske punkt i konstruktionen. Jeg forstiller mig dog et eller andet sted ikke at det bliver et problem. Jeg er egentlig mest bekymret for nedbøjning med revner i beton til følge.

Jeg kan også forstå at man normalt slet ikke laver statiske beregninger for udstøbninger under 6m2 (her er der 5,5m2). Men det med at skære i tykkelsen af bjælkelaget gør mig alligevel lidt nervøs

Jeg troede egentlig at tabellen tog højde for nyttelast? Derudover skriver de der er indregnet 30mm slidlag med fald. Men der menes måske møbler og mennesker og ikke f.eks. flisebelægning? Men vægten af et fliselag er vel alligevel minimal, og jo nok det eneste man har på gulvet. Toilet er væghængt f.eks. og man sætter jo ikke lige et klaver derind

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis