Behandling af træværk.

Hej - Jeg er i gang med at bygge et helt nyt kolonihavehus. Og som mange jo ved er der 1000 meninger om hvordan sådan noget skal laves.

Jeg nået til at beklæde huset udvendig. Dertil er jeg kommet i tvivl om hvorvidt jeg skal beskytte de ubehandlede blokhusbrædder jeg har valgt at beklæde huset med.

Jeg skal selvfølgelig beskytte træværket imod råd og svamp. Og give træværket en heldækkende oliebaseret maling.

Først tænkte jeg at jeg ville give træet et lag mod råd og svamp på begge sider af brædderne. Men jeg har erfaret at beskyttelsen indeholder fungicider som bl.a. er kræftfremkaldende. Så det er måske ikke en god ide at give brædderne på begge sider???

Er der nogen der lige kan give et godt og proffessionelt råd. Da jeg ønsker et kolonihavehus med et godt og sundt indvendigt miljø.


Det skal lige siges at væggene opbygges på følgende måde: 1. ydrebeklædning, 2. 95mm isolering, 3. dampspærre, 4. 45mm isolering, 5. indvendig beklædning.



På forhånd tak.

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver opbygningen af dit hus incl dampspærre samt det faktum at damptrykket i et hus går indefra og ud, så vil et tændt stearinlys i huset formodentlig  forurene indeklimaet mere end en eventuelt behandling af yderbeklædningen. 

Næstfølgende giver det ikke megen mening at behandle bagsiden af træværket alene med grundingsolie (der forebygger svamp og råd). Hvis ikke grundingsolien dækkes fordamper den igen. 

Jeg ville give brædderne grundingsolie på begge sider. Derefter efterbehandle dem med en klar træolie på bagsiden og den heldækkende farve de skal have på forsiden. Så sømme brædderne op og derefter give brædderne anden gang på ydersiden.

Manglende behandling på bagsiden er ikke nødvendigvis kritisk særligt ikke hvis du har sikret at træet ikke opfugtes (ordentligt udhæng, fundament der giver afstand mellem jord og træ, ikke lækkende tagrender osv)  samt at der er ventilation bag yderbeklædningen.

Tak for et godt svar - Det var sådan set også den løsning jeg havde i tankerne fra starten af.

Men da jeg ikke har så meget erfaring med grundingsolie synes jeg det kan virke lidt foruroligende når man egentlig begynder og granske indholdet af grundingsolier. Hvori man finder stoffer der virker yderst foruroligende.

 

Du må slå dig til tåls med, at alger, svamp, mos og skadedyr ikke afskrækkes/dør af 
Forebyggelsen kan være traditionel med eks. trætjære eller mere moderne kemi. Til fælles har de dog en form for giftighed. Hvad der er giftigst skal jeg ikke kloge mig på. Det er vel lidt at sammenligned pærer og pæoner. 

Men uanset hvad, jo mere konstruktiv træbeskyttelse du sikrer jo mindre kemisk har du behov for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også