Havepavillon

Hej alle sammen.


Jeg skal snart i gang med at bygge en havepavillon 13m2 og har i den forbindelse to spørgsmål.

Det er meningen at pavillonen skal stå direkte på fliserne.

Hvad kan jeg gøre for at sikre det nederste stykke træ som kommer i direkte kontakt med fliserne. Selvom den er trykimprægneret vil den med tiden rådne.

Med henblik på at sikre pavillonen mod storm vejr har jeg tænkt mig at støbe beton ned i jorden i hvert hjørne af pavillonen. Pavillonen skal derefter skrues fast i betone. Endvidere skal der fastgøres vindbånd omkring beton klodsen som efterfølgende fastgøres på træværket.

Evt flere råd til hvordan jeg kan stormsikre samt sikre mod råd og svamp i min pavillon ?

Med venlig hilsen

Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS

Det kan ikke anbefales, at stolperne står på fliserne. Du har allerede tænkt dig at støbe i hjørnerne (hvilket er en god ide), så det enkle er bare at støbe en stolpesko fast, som du monterer stolperne på. Så er hytten samtidig stormsikret.

I stedet for at støbe kan du også grave en plint ned, hvor stolpeskoen allerede er støbt ind i, men har du et jordbor, så synes jeg det er langt enklere at bore et hul og støbe direkte i det. 

Men derudover er det altid en god ide at lade stolperne stå og trække med bundenden i træolie med højt tørstofindhold et døgns tid før de skal anvendes, så stolperne er sikret mod at trække fugt op fra bunden.
Tak for rådet.

Er det sundhedsskadelige at anvende trygimprægneret træ til pavillonen ?

Hvis jeg er nødt til at bruge ubehandlet træ, hvilken type behandling er bedst at anvende inden jeg påfører træbeskyttelse ? Er det den samme olie som du nævner i dit svar ? Ø
Hilsen

Anders
Trykimprægneret træ er ikke til indendørs brug, men en pavillon kan vel næppe karakteriseres som indendørs i forhold til et sted med permanent ophold. Jeg ville i hvertfalf ikke være betænkelig ved at anvende imprægneret træ med NTR mærke til ihvertfald de bærende dele af en pavillion. Med den udluftning der vil være i en pavillon sammenholdt med at træet formodentlig også skal have en dækkende tæt overflade (maling) på indersiden og at der ikke skal være permanent ophold, så er imprægnering ikke et problem.

Vedr. oliebehandling. De træbeskyttelsesolier (med bordpladeolie som en af undtagelserne), der handles indeholder alle svampemidler og opløsningsmidler og må derfor heller ikke anvendes indendørs, så du opnår ikke noget ved ikke at anvende trykimprægneret træ for i stedet at anvende selvimprægneret træ.

  Jeg foreslog træolie med meget tørstof (45% eller derover) til at lukke endetræet med idet imprægnering nok beskytter mod råd ov svamp, men ikke mod opfugtning.

Held og lykke med projektet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også