Yanmar

Hej!
Jeg har købt en 24 fods jolle med yanmarmotor.
Jeg ved intet om den. Det eneste jeg kan se, er et typeskilt 2tr16.
Den er saltvandskølet.
Er der nogen i dette udmærkede forum, som kender den?
Hvor kan man skaffe en manual?
Gode/dårlige erfaringer?

Mvh
Henrik
Hej! Jeg har købt en 24 fods jolle med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej nitter.
Du skriver:
Motoren er ferskvandskølet med en form for varmeveksler til søvand. Kan se
den som forventet har ferskvandskølet udstødningsmanifold med søvand i
slangen det sidste stykke vej.

Så må der jo være en (ferskvands)-kølevandsbeholder et eller andet sted.
Jeg kan se at slangen går fra søventilen op til impellerpumpen og derfra videre.
Men jeg kan ikke umiddelbart se nogen kølevæskebeholder eller påfyldningsstuds.
Det virker osse som et kompliceret setup??

mvh
henrik

Øh Nitter, ved du hvad kølkøling betyder ?

I stedet for at have en varmeveksler ører man kølevandet igennem 1-2 igennem bunden af skibet. Farten gennem det "kolde" søvand giver så kølingen til motoren - og man "sparer" så et ekstra kølesystem med pumpe veksler m.m. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 31 jul 2014 16:55
Øh Nitter, ved du hvad kølkøling betyder ?

I stedet for at have en varmeveksler ører man kølevandet igennem 1-2 igennem bunden af skibet. Farten gennem det "kolde" søvand giver så kølingen til motoren - og man "sparer" så et ekstra kølesystem med pumpe veksler m.m. 
JAAAAAA og e.  Tro det om du vil, det er også en varmeveksler. 

Det er ikke noget man specielt bruger til lystbåde. Mange lidt større kuttere/trawler bruger også princippet.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af hschwartz på 31 jul 2014 13:56
hej nitter.
Du skriver:
Motoren er ferskvandskølet med en form for varmeveksler til søvand. Kan se
den som forventet har ferskvandskølet udstødningsmanifold med søvand i
slangen det sidste stykke vej.

Så må der jo være en (ferskvands)-kølevandsbeholder et eller andet sted.
Jeg kan se at slangen går fra søventilen op til impellerpumpen og derfra videre.
Men jeg kan ikke umiddelbart se nogen kølevæskebeholder eller påfyldningsstuds.
Det virker osse som et kompliceret setup??

mvh
henrik

Nu fortæller Lilledo jo at motoren godt kan være søvandskølet, hvilket jeg faktisk ikke var klar over. Men hvis den er ferskvandskølet skal der være en lille holdningstank med en gammeldags kølerprop som der sad på toppen af bilernes køler i gamle dage. I stedet for en varmeveksler kan det også være lavet med et rør der går langs kølen der virker som varmeveksler. Så der er flere muligheder hvis den er ferskvandskølet.

Måske syntes ferskvandsløsningen lidt kompliseret, men erfaringerne viser at en ferskvandskølet motor med et rør langs kølen giver den mest driftsikre maskine. På en saltvandskølet bliver alle kølekanaler i motoren fyldt med aflejringer af salt og lever, så motoren skal have toppen af og afrenses. Ligeledes er saltvandspumpen knap så driftsikker som det ønskes kunne.  Endelig kan det give problemer med der kommer for meget luft med ind i kølevandet når folk sejler i høj sø når saltvandsindtaget sidder så højt oppe som det typisk er tilfældet på lystbåde og større joller. Derfor kan man nogle gange opleve ikke og have fuld køling til motoren, når man aller mest har brug for det.

Så er der jo også tæring på/i motorens blok, der fordre at der bliver skiftet offerannoder rimelig tit. 

Men det ser ud til at motoren har gået meget få timer siden den er blevet malet og efter billedet at dømme har den været taget ud da det skete. Der er nok også blevet lavet noget vedligeholdnings arbejde på motoren samtidig. 

F......, det er ikke til at se hvad man har forfattet i den editor der er på boardet lige nu, så undskyld hvis der er nogle små meningssmuttere. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu er kølkøling meget anvendelig, især på både, som er i vandet hele året, så er det kun den vandkølede udstødning som skal frostsikres også pumpen. I de fleste tilfælde er det nødv. at pumpe vandet rundt i rørene, så der er stadig 2 pumper.
Det er min erfaring at har man kørt hårdt med sin motor, er det nødv. at køre lidt langsomt en lille tid inden motoren stoppes, ellers kan man risikere at vandet koger af systemet.
Der er så både, hvor man bare isolerer udstødningen og kører uden vand. Så er der ingenting at ta hensyn til.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også