Yanmar

Hej!
Jeg har købt en 24 fods jolle med yanmarmotor.
Jeg ved intet om den. Det eneste jeg kan se, er et typeskilt 2tr16.
Den er saltvandskølet.
Er der nogen i dette udmærkede forum, som kender den?
Hvor kan man skaffe en manual?
Gode/dårlige erfaringer?

Mvh
Henrik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du indsætter nogle billeder har du langt større chance for at få et fyldestgørende svar :-)

MVH Njord

MVH Njord
En manual kan måske findes på nettet. Men prøv lige og uploade et billede af typeskiltet. Det typenummer du opgiver er vist industriudgaven af motoren.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej!
Vedlagt et billede motoren. Den røde plet indikerer, hvor typenummeret står.
Typenummeret er støbt ind i metallet.
Typenr 2 TR16.
Jeg har forgæves kigget på nettet efter oplysninger. Det eneste jeg kan finde
er henvisninger til traktorsider hvilket kunne bekræfte jeres påstand om at der er
tale om en industrimotor. Men så ville den vel ikke være konstrueret med søvandskølet
udstødning?
mvh
Henrik

Nåå, ja.  Undrede mig over motoren var søvandskølet da jeg ikke har set det før med en Yanmar, men kunden har naturligvis ret til det modsatte er bevist. Motoren er ferskvandskølet med en form for varmeveksler til søvand. Kan se den som forventet har ferskvandskølet udstødningsmanifold med søvand i slangen det sidste stykke vej. Du kan roligt gå ud fra blokken er ens med industriversionen. Manifold og gear er naturligvis anderledes. Gearet kan du sikkert nemt finde en manual til ved at google det på typenummeret. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den skulle vel ikke være kølkølet ?
Set før på de der små motorer...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Din motor er enten en 2QM15 eller 2QM20

Hvis brændstofpumpen er monteret i frontdækslet er det 2QM15

---------------------------- er monteret i selve blokken er det 2QM20
Tak for svarene.
Kan der være en fornuftig forklaring på, hvorfor der står et typenr på motoren,
som åbenbart ikke er korrekt? Er det en motor som er sammenstykket af forskellige
motortyper? Hvis motoren ikke er beregnet til søvandskøling, har jeg så et problem?

mvh
henrik

2 TR16 er oprindeligt en industrimotor der er blevet mariniseret med et KH 18 gear.
2 TR16 er et støbe nr i selve motorblokken, som marinemotor 2 QM15 / 2QM20
Motoren skulle være fra ca midt firserne, den blev leveret som søvandskølet, men er
set monteret med Martec ferskvands køling.

Hvis motoren var ferskvands kølet fra fabrikken vil der være en remtrukket pumpe til køling af varmeveksler og udstødning.
Samt en omrørerpumpe til cirkulation af kølevandet i motoren trukket af kilerem til generator.

Du kan godt montere Martec ferskvands køling, men hvis motoren har sejlet i saltvand i alle årene kræver det en kraftig rensning af motorblokken og udstødnings manifold samt evt opboring af div kølehuller i blok og topstykke.

Skrevet af shortcut på 31 jul 2014 11:11
Den skulle vel ikke være kølkølet ?
Set før på de der små motorer...

 Ih jo da, lige på den måde kunne varmeveksleren sagtens være lavet.  

En søvandskølet motor bruger det vand der bærer skibet til køling i blokken og det er en industrimotor slet ikke bygget til. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for alle svarene.
Jeg går ikke efter at få den ferskvandskølet, det ville nok blive for bøvlet.
Jeg kan ikke lige gennemskue, om det er den ene eller anden model, det er ikke et ret
godt billede jeg har taget.
Jeg må tage nogen flere billeder, næste gang jeg er i Skagen!

mvh
henrik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også