Opretning af loft inden 1 lag gips


Jeg har et 1 plans 70er hus med gitterspær.

måden mine originale lofter er lavet på er at de har sat dampspærre på spærrene og så forskallet med brædder lagt tæt (altså fuldt forskallet på hele loftet) og derefter er der monteret de tidstypiske "gips-fliser"..

Jeg vil nu gerne sætte 1 lag gips op på denne konstruktion (men uden at hive det gamle loft ned)
Dog skal der oprettes et par cm's fald i den ene side af loftet.. har nogen forslag til hvordan jeg nemmest klodser opretningen op når jeg nu gerne vil montere mit nye gips direkte på det gamle? jeg har ikke mere end 240cm fra gulv til loft, så jeg har ikke lyst til at sænke det nye loft med yderligere forskalning.. 

Et tillægs spørgsmål, findes der egentlig nogen typer laser-waterpas som er mere oplagte end andre at bruge ved loft opretning? 
 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan vel save nogle passende "kiler" af lægter eller lignende, og skrue dem fast til den gamle forskalling.
Men 2 cm... Kan det overhoved ses, hvis man ikke lige står med et vaterpas?

Er dampspærre tæt? Næppe, hvis den er fra 70. Så lav en ny med det samme du er i gang.

Mht. laser, så er de typisk ikke mere præcise end 1 mm/m, så hvis rummet er stort, kan du let ende med samme skævhed som nu.
Ok det er i stuen, rummet er omkring 45 kvm.. Jeg har ikke målt endnu hvor meget skævhed der er, men mit øjemål siger at det er et par cm, men ujævnheden sker over få meters længde - tror det er derfor den er ret synlig med det blotte øje.. så jeg kommer nok til at custom lave en eller anden form for opklodsning.

Med hensyn til dampspærre er det så ok at have 2 i samme konstruktion? hvis jeg nu monterede en ny under mit gips-lag vil jeg jo stadig have den gamle oppe under spærerne.. kan det ikke give problemer?

Og er spartlet, filtet og malet gips med fuger langs væggene ikke relativt diffusions tæt (så det sammen med den aldrende dampspærre stadig kommer til at fungere ok?)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man lavede ikke særlig tætte dampspærrer i 70. Så den er næppe tæt. Men du kan evt. bore nogle huller i den, så den er perforeret. Så er du sikker på, at der ikke er nogen problemer med to dampspærrer.

Problemet med en utæt dampspærre er størst, hvis du på et tidspunkt efterisolerer dit loft. Det er 100 gange lettere at lave nedefra end oppefra, og koster ikke alverden, når du alligevel er i gang.
Jeg synes du skal pille det gamle ned, så du kan få syn for sagen. Så kan du også se hvad der sker for de få par meter du siger det synker. Personligt fandt jeg selv ud af at der var nogle spær der var sunket, så det fik jeg rettet op heldigvis. Nu når du også gerne vil vinde så meget lofthøjde som muligt, virker det skørt ikke at pille det gamle ned.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er egentlig ikke fordi loftet er sunket.. Det har samme niveau over det mest af stuen men ved et par meter på 1 væg ligger det et par cm højere oppe end resten af konstruktionen - så jeg gætter på det bare gik stærkt i 1970 da man bankede det op :-)

Jeg river ikke det gamle ned da jeg slet ikke kan se nok fordele ved det kæmpe ekstra stykke arbejde.. Slet ikke hvis jeg bare kan klodse op der hvor mit loft er skævt og så smide dampspærre på nedefra.. Hvis jeg monterer dampspærren hvordan afslutter jeg så ved væggene? Der skal ikke nogen skyggelister op.. Kan jeg bare skære dampspærren af i niveau med gipsen inden jeg fuger med acryl fuge ude ved væggene?

Hvad plejer man egentlig at gøre med lampeudtagene? Bare skrue dåserne af og så se om ikke ledninger og skruer er lange nok til at nå de ekstra 13mm som loftet bliver sænket af gipsen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil mene at loftdåser skal føres igennem loftbeklædningen. Måske findes der afstandsstykker du kan sætte i for at nå igennem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skal selv til at rette op, dog skal det i mit tilfælde være mellem spær og det nye forskalling, som jeg skal til at sætte op.
Jeg havde tænkt mig at bruge mit 2m vaterpas, hvorpå jeg stripser en lille stump liste på ca. 50cm som kan skydes op og ned. Så finder jeg det laveste punkt i rummet. På den måde har jeg hele tiden styr på hvor jeg skal klodse op henne for at få den samme højde, fordi vaterpasset dikterer højden.

Mht. dampspærren, så skal det klæbes fast til indervæggene med folieklæber. Det samme gør sig gældende med alle perfereringer du måtte lave. Alternativt kan du også købe klæbemanchetter til rørgemmenføringer.

For at have så få gennemføringer som muligt, så kører jeg dampspærren direkte på spærene, og så trækker jeg alt el, lampeudtag osv. imellem forskallingen og loftet.
Det er ellers nemt at føre lampeudtag gennem dampspærren med http://www.elvvs.dk/p/taetningsring-for-pl-loftdaase-504r4226-31294/
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan du ikke pille det gamle gips ned og rette forskallingen op? Da jeg lavede forskalling til gips på det gamle loft, som var pudset på rør på forskalling, brugte jeg disse afstandsstykker til at rette op med og en 3m retskinne samt vaterpas selvfølgelig

Iøvrigt, 1 lag gips... du kommer muligvis til at fortryde det mht. revner :S
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også