Digitalisering af fotoalbums

Hej derude,

Jeg har mange fotoalbums, som jeg gerne vil have digitaliseret. Billederne kan ikke tages ud - derudover er der til mange af billederen skrevet forskellig tekst.

Jeg har en god flatbed-scanner (A4), men ikke rigtigt noget nyt billedebehandlingsprogram.

Har ikke lige et album ved mig nu, men siderne er større en A4 vil jeg mene.

Hvordan griber jeg det an - jeg forstiller mig evt., at jeg (i flere tilfælde) bliver nød til at scanne samme side et par gange og så samle billederne til ét dvs. til én "side".

Vil i hjælpe mig lidt i gang - tak

Hilsen Torben
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger lidt af hvad du vægter kvalitet eller at det bare skal laves. og om hvor meget det drejer sig om.
Hvis du har negativerne vil det være det bedste. en flatbed scanner kan bruges men det kan blive grumset eller ude af fokus.
Siderne er ofte større end A4, men billederne sidder vel ikke helt ud til kanten?
På min billige scanner kan man efter pre-scan udvælge det område som skal scanes.
Hvis du har 4 billeder i hver side skal du så bare lave øvelsen 4 gange pr side, men det er relativt hurtigt gjort.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu er det det, at der er tekst m.v. til næsten alle billederne - teksten vil jeg også gerne have med.

Jeg tænker jeg skal have svannet et par gange pr side og så bruge software til at samle billederne.

Er der nogen af Jer, der har erfaring med det?

Ja, det kan blive en udfordring med at få hele siden i album i fokus i forbindelse med scanningen efterhånden som man kommer igennem et album....ikke sjovt :-(

Hilsen Torben
Jeg gjorde noget helt andet, jeg fotograferede nogle blyants tegninger der var lavet i A3. 
Med et stativ og den rette belysning, er det ikke så svært at få et rigtigt flot resultat. 
Så kan man altid arbejde videre med diverse billed programmer efterfølgende 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Jeg ville vælge at affotografere. Vælg en DIN-indstilling på 50 eller 100 og hvad der svarer til 80 mm brændvdde og en fin opløsning. Det bedste er at lægge en glasplade på for at få billederne helt plane, men det kræver så en lyssætning uden reflekser.
Og jo, jeg har gjort det mange gange, da jeg lavede kopier af gamle familiefotos o.l. for Stella Nova i Køge for mange år siden.

mvh

 varmetossen

Annonce
Jeg tror jeg vil gå videre med et "foto" løsning.

Dog er jeg ikke så meget inde i det med manuelle indstillinger på mit camera.

Hvad betyder DIN indstilling?

Min linse går fra 18-55mm.....kan den bruges, syntes du?

Hvordan laver jeg en lyssætning uden reflekser (hvad anvender jeg af lampe) og hvilket tidspunkt på dagen er bedst at tage billederne på?

Det med glaspladen lyder til at være en god ide - det havde jeg ikke tænkt på. Men udfordringen er vel at få fotoalbummets ene halvdel til at stå op så den side der fotograferet ikke stå på skrå?

Var du flink bare lige kort at beskrive et serup? Tak

Hilsen Torben
mht lys, kan du komme langt med en arkitektlampe og et par store stykker hvid karton, eller flamingo.

Du sætter lampen i den ene side, så den peger over dit album, på 2 diagonaler stiller du pappet, så de kaster lyset tilbage på det du vil fotografere.
Øhh det er lidt svært at forklare, men det giver næsten sig selv når du prøver det.
Det handler om at få lyset til at komme fra 2-3 steder på en gang, så der ikke kommer nogle skygger.
  

  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Emnet - albummet - skal ligge ned på gulv eller et lavt bord.
To arkitektlamper er en god ide, de er nemme at justere i afstand og højde, men det kan også godt lade sig gøre med pap eller andet hvidt materiale at lave en god belysning med een lampe.
Selvfølgelig er indstillingerne begrænset af kameraet og da jeg ikke ved hvad du skyder med, er det svært at gå nærmere ind i det.

mvh

 varmetossen

Hej.
Nåh ja, så er der objektivet. 55 mm gør at du skal lidt tæt på og det gør det mere besværligt. Det er blevet en fandens uvane at sælge kameraer med de objektiver. Jeg synes det er synd i stedet for en måske 30 til 85 mm som man kan bruge til meget mere.

mvh

 varmetossen

Hej..
Enig med Klaus. Synd kameraer idag sælges med de objektiver, men er vel for vi senere føler os tvunget til og gå ud og købe et objektiv mere.

Til spørger vil jeg stadig mene den nemmeste løsning er scanner. Han kan da nemt få en ordentlig scanner til ingen penge på brugsmarked der kan tage mere end A4. Kiggede lige hurtigt selv og kunne da hurtigt skimte et par stykker til en hund.... Har selv desværre for nylig smidt en ud med printer da jeg ikke længere brugte den.
Kvaliteten kan blive rigtig god ved denne løsning. Har selv for nogle år siden benyttet mig af det da jeg skulle lave en tidslinje film der skulle fortælle livshistorien for et sølvbrudepar, og de første mange år af livet var der ikke skygget af digital kamera så fik billederne scannet ind, og endte da med og se super godt ud. Og så blev der lige mixet noget musik sammen der passede til historien og stemningen på billederne.. Var super godt.
Det er da ihvertfald den hurtigste og nemmeste løsning for spørger.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis