Ny stålskorsten

Er der nogen skorstene som er bedre end andre energi mæssigt.
Jeg påtænker at opsætte sådan en ny stålskorsten som dem termatech har i pakker.

Men er der noget med trykforhold og sådan noget man skal forholde sig til? Eller er det bare højden som skal være god nok?

mvh brian
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist mest religion, om den ene eller den anden skorsten er bedre...
Jeg er tilhænger af "isokern" typen af lecablokke, den er til at sætte selv, og nem at holde.

Belært af erfaring, ville jeg sætte 1 - 2 meter mere på min egen skorsten, hvis jeg skulle sætte den igen, så den kom et pænt stykke over tagryggen, i håb om mindre røg på gårdspladsen. Jeg har 12 - 15 meter høje træer rundt om huset, og de laver en del turbulens.

Skorstenen skal selvfølgelig være tæt, og det er alle korrekt opsatte skorstene. Energimæssigt mener jeg ikke at der er den store forskel på moderne skorstene - de er alle lavet til at have så lille termisk masse som muligt (de bliver hurtigt varme, og dermed gode til at skabe træk hurtigt). Det eneste du skal være særligt opmærksom på, er hvad du fyrer med. Nogle brændsler udvikler sur røg, og ikke alle stålskorstene er lige modstandsdygtige.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Skrevet af Brian Ege på 20 jul 2014 23:31
Er der nogen skorstene som er bedre end andre energi mæssigt.
Jeg påtænker at opsætte sådan en ny stålskorsten som dem termatech har i pakker.

Men er der noget med trykforhold og sådan noget man skal forholde sig til? Eller er det bare højden som skal være god nok?

mvh brian


Som sådan er der ikke nogen forskel på skorstene energi mæssigt i dag. De er alle lavet til og kunne køre med en rimelig lav røgtemperatur.

Ja der er noget med trykforhold, din skorsten skal være dimensioneret til dit fyrings-sted samt omgivelserne hvor den står.  Der er tre paramenter man kan "lege" med, højden, diameteren og hvor skorstenen er placeret på taget (huset).

Du bør i egen interesse kontakte din skorstensfejer og bede om råd til dit projekt da det i sidste ende er ham der skal godkende den færdige opstilling. Så er du sikker på ikke og "gå galt i byen". 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis