Har jeg en eller to strengs radiatorer

Hejsa jeg står og skal have fjernet en radiator og monteret et par mere et andet sted.
Og er lidt i tvivl om jeg har en eller to strenge til radiatorene og vil gerne være klar over
hvad jeg har inden jeg laver hul i gulvet osv.
Jeg tror selv det er to strengs.

Fakta:
Hus fra 76
2 rør går op i fyrrum, en til frem og en til retur
Pillefyr
Kan godt bruge radiatorene individuelt.
Termostat sidder øverst på fremløb i radiatorene
Gulvet formentlig ikke meget isoleret

Når jeg skal fjerne den ene radiator havde jeg tænkt mig at lave hul i gulvet, skære rør over, 
skære gevind og montere propper.

Til de nye radiatorer laver jeg hul ved nærmeste radiator og montere adaptor til pexrør
som støbes ned i gulvet i 2 render hen til næste radiator sted, så vinkeladaptor tilbage til
stålrør som så går op til radiatoren, så det er ensartet ift. resten end løse slanger/dækrør

Overvejer også at lave vægdåser og så fører pexrør direkte op til radiatorene, 
Men ved ikke helt om det vil virke for anderledes når nu resten af huset har alm rør op igennem gulvet?

Det er en tilbygning der er lavet i ca 85 hvor de har valgt ikke at sætte mere end 1 lille radiator op i ca 60kvm rum.
Det rum vil jeg så lave 3 rum i og så mangler jeg jo radiatorer i rummene.

Lyder det fornuftigt nok? Bør jeg gøre noget anderledes?


På forhånd tak. mvh. Dennis.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du bare skal vide hvad forskellen er, ved et en strengs anlæg, er samtlige radiatorer tilsluttet det samme rør ud til sidste radiator på strengen. Røret fortsætter tilbage til fyret.
Ved et to strengs anlæg har du et fremløb på et rør og et tilbage løb på et andet rør. D.v.s.  fra fremløbet går der et rør op til termostaten og ind i radiatoren, fra den anden ende af radiatoren går der så et rør ned til tilbageløbs røret.
Jeg er ikke sikker på at det vil virke med at montere pexrør på strengene da de har en noget mindre diameter indvendigt, D.v.s. at flovet vil blive det mindre !
På et moderne anlæg går der to pexrør ud til hver radiator et frem løb og et tilbage løb, det hele er så samlet i teknik rummet eller fyr rummet.



På et moderne anlæg går der to pexrør ud til hver radiator et frem løb og et tilbage løb, det hele er så samlet i teknik rummet eller fyr rummet.


Tror du det? Roder du ikke det sammen med brugsvandsinstallation?

@Dennnis Kan du slet ikke komme til at se nogen dele af installationen. Et enstrengssystem er kendetegnet ved, at der kun er 1 forsyningsrør hele vejen rundt, så returvandet løber tilbage i dette forsyningsrør og lettere afkølet videre til den næste radiator, og derfor er den bagerste radiator klart koldere end den første på linien, når der skal varmes op.

Skulle det være etstrengs vil jeg foreslå, at du fortsætter med det, idet du ellers skal have skilt hele huset ad, for at lave det om. Etstrengs kan fungere med en kraftig cirkulationspumpe, selv om det er noget halvlort.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene

Har selv installeret pillefyret, før var der olie & fastbrændsel(gl. salamander)
Der stak bare 2 rør op af gulvet i fyrrummet hhv. Frem og retur.

Der er en ny danfoss alpha cirkulationspumpe som kører på lavt tryk og stadig fint varme over det hele.

Der er ingen problemer med at de sidste radiatorerer er koldere end de første.
Så det burde vel være 2 strengs.. Ville bare helst være helt sikker så jeg kan have delene
jeg skal bruge inden jeg laver huller over det hele .

Ang. Pexrør tænkte jeg bare at det er væsentligt nemmere at montere end jernrør der skal skæres til, skæres gevind osv.
Troede at cirkulationspumpen ville sørge for at der var fint gennemgang selvom pex er mindre dimension, 
så der bare ville komme mere tryk på pga. dimensionen? 

Tidl. Ejer som er en ældre mand. Har selv lavet tilbygningen og boet i huset siden det blev bygget, har spurgt ham men han lød ikke somom han vidste
noget om en/to strengs radiator.. Ku ikke rigtig huske noget omkring hvordan det var lavet.
Hej.

Der er ingen tvivl om du har et tostrengsanlæg når huset er fra 76.

Nu ved jeg ikke hvorfor nogle (vist meget få ) har fået den underlige ide at PEX  skulle være af en mindre diameter end jernrør. Det er nu noget køber bestemmer da de fås i (næsten) alle diametre.

Du kan sagtens bruge PEX, bare husk du ikke laver det så der ikke kan blive luftlommer på installationen. Der glæder stadig den gyldne regel, at alle de  højeste punkter på røret skal være monteret med en udluftningsmulighed.

Det vil uden tvivl være en fordel at ligge det nedstøbte PEX i tomrør så det kan skiftes nemt hvis uheldet er ude. Mener nu også det er et lovkrav nu om dage. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis