Frugt, urte & grøntsags Alfabet (Mangler hjælp til et fuldende)

Hejsa på siden.

Jeg har set flere alfabeter med frugt og grønt på engelsk, men jeg savner en dansk alfabet med frugt og grønt til børnene. Jeg har desværre lidt problemer med at få fyldt de sidste huller ud, så vil høre om i kan hjælpe mig?

A - ananas, agurk
B - broccoli, banan
C - citron, champignon
D - daddel
E - enebær
F - fersken, figner
G - grapefrugt, gulerod
H - hvidløg, honning melon
I - ingefær, iceberg salat
J - jordbær
K - kartoffel, kirsebær
L - løg, lime
M - majs, mandarin
N - nektarin, Netmelon
O - oliven
P - Porre, pære, peberfrugt
Q -
R - radis, ribs, rabarber
S - salat, squash
T - tomat, timian
U - ((ugli))
V - vindrue, vandmelon
W - Wasabi
X - ((xarel-lo))
Y - ((yam))
Z - ((zucchini)) (ved godt at zucchini er squash, men ville gerne ungå at bruge zucchini)
Æ - Æble, ært
Ø - ((Østershat))
Å - ((ågerbær/agerbær?))

Som i kan se mangler jeg bogstavet "Q" og har sat parentes ved de mere tvivlsomme (pga mangel på bedre)

Planen med hele alfabetet er derefter at jeg vil forsøge og designe nogle små figure for hver frugt/grøntsag og få lavet en plakat til print.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mig bekendt er der ikke en urt, grønsag eller frugt, der begynder med bogstavet Q. jeg tænkte på quarn, men det er ikke en grønsag. selvom det bliver brugt som sådan.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
ugli, er en krydsning mellem en grape frugt og en klementin, en lille rynket citrusfrugt, mener ikke den forhandles herhjemme.
xarel-lo, er en vindruesort, så det er jo egentlig bare en vindrue, og høre så hjemme under V
yam, kender jeg kun fra krokkedille dundie.
kender ikke umiddelbart andre med Z,ø,å.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Takker for svarende Henrik. Ja som sagt så er dem i parentes mangel på bedre.
Kan godt leve med xarel-lo, Ellers kan man jo også vende den om og sige at en vandmelon vil også bare er en melon

Hmm. Kan ikke lige finde ud af noget om den der "quarn". Det eneste jeg kan finde for Q er meget svagt.. "Quinine"
Jeg kan godt se ideen i det, det virker dog lidt uoverskueligt med alle de navne / ord
for hver bogstav. Kunne du ikke klare dig med et ord pr. bogstav, og når det nu er så vanskeligt at finde en grønsag / frugt der begynder med Q, så lav lidt sjov og indsæt et billede af gruppen Quinns ( husker ikke om det er en Pop eller Rock gruppe ) Børn kan sagtens abstrahere fra noget spiseligt til noget for ørene
Qiunoa- men på dansk hedder det kvinoa. Queen Elisabeth (en rose- rosenblade (blomsten) er spiselige.
Zinnia (frøkenhat)- men det er en blomst. Jegg kan ikke lige huske om den er spiselig, så det er den nok ikke.

Østershat er en svamp, så den er ikke frugt eller grønt...

Åkande...

Mvh
Pinny
slettet...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg takker mange gane for jeres svar og bud. Må nok erkende at der er en grund til at der ikke er findes et alfabet med frugt og grønt på dansk. Må kaste håndklædet i ringen
Hvorfor ikke bare lave det alligevel - og bruge udenlandske ord for resten (de kan jo skiftes ud, hvis der kommer et på dansk) - og ungerne har jo godt af at lære Engelsk/Spansk/Fransk mv. fra starten - hvor de måske synes det er sjovt :-) (du kunne jo have de udenlandske ord med, "som krydderi" når de nu bliver gode til de Danske.. ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har ellers en annanas, du kan få, hvis interesseret?
Den stammer fra en formeret top af frugten, som desværre (var ellers stor og flot) ikke brød sig om regnvejr, så den lavede to stiklinger før, den takkede af.
Disse stiklinger kan muligvis sætte frugt.

Hvis du vil formere annanas, så vælg en smuk grøn top, transportér den hjem- forsigtigt (VIGTIGT!). Skær toppen af med 2 cm frugt. Riv yderligere de nederste 2 cm blade af. Lad den tørre ud i et par dage. Plant den i 5 cms dybde i pottemuld med 1/4 grus. Vandes sparsomt, og gødes kun om sommeren. Sparsomt er: hver anden uge om sommeren. De må ikke soppe, de vil helst stå meget tørt.

Det er ikke alle, der vil gro. Det kræver også held.

Det bliver til en stor grågrøn ret stikkende planteroset. De der dværgannanas- går i stykker undervejs, så dem har jeg ikke haft held med!

Mvh
Pinny
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis