Garagegulv

Hej skal til at lave garagegulv har lige et par spørgsmål. Den er 37 m2.
1. Har tænkt mig at lægge 100mm g80 isolering i
2. Plast
3. Rionet
4. 100mm beton
er den konstruktion god nok
plastiken kommer helt ud til væggen, den skal bare bruges så der ikke trækker fugt op,(ved godt at flamingo ikke trækker vand op,   men skal man bruge flamingo kant 10mm ude ved væggen eller er det lige meget.

 

Hej skal til at lave garagegulv har lige et par... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var også min tanke. Men skulle lige høre hvad meningerne var omkring det jeg er ved at lave ,hellere spørge engang for meget end en gang forlidt det kunne jo være noget man har overset

 

Hej Blackbird,

Jeg lagde en dampspærre under flamingoen (på stampet og afrettet sand) for ikke at den skulle blive beskadiget af rionet og flydebeton. Her 1 år efter har jeg simpelthen den dejligste tørre 60 m2 garage og jeg har det godt med at vide at den fugtige Snejbjerg lerjord bare kan hygge sig nede i dybet uden det har indflydelse på min konstruktion overhovedet ;-) Husk at hæfte flamingoen med fugeskum så betonen ikke kommer under og løfter din konstruktion. Egentlig er jeg lidt ambivalent hvad angår min 4000 kroners investering i 150 mm. flamingo i gulvet da det jo er en uopvarmet garage indtil videre, men måske bliver jeg glad for dispositionen senere??? Jeg droppede flamingo kanten, men det er vigtigt at gulv og mur ikke hænger sammen da en konstruktion jo arbejder og da du jo kan komme ud for at gulvet trækker mur med ud når betonen hærder og derved svinder ganske lidt. God fornøjelse med din støbning :-D

Hundefar

Hej.
Det er først et opvarmet rum når der er over 15 grader og først der er det lovpligtigt med 300 mm isolering.
Plasticen kan du som sagt godt bruge da du stadig er under de 15 grader. men den behøves ikke. du skal som minimum ligge en drænlag på 75 millimeter af grus eller sten. minimum 4 mm korn. det vil gøre din konstruktion fugtsikker. Dernæst 100 mm isolering (Flamingo) husk at lægge rionet i midten af betonhøjden ellers får den ingen funktion. og husk at vibrer betonen når den er lagt.
kantisolering behøves heller ikke.

Hvis det var mig. Ville jeg heller tænke på radon gasserne, der kommer op fra jorden af. Den ville ikke kunne trænge igennem et gulv, hvis du laver din beton 150 mm i stedet for 100 mm og så ville jeg nok ligge kantisolering og 300 mm isolering, 500 mm fra radiatoren og ind mod den. så gulvet ikke opsluger alt varmen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
tak for svar. Det er jo kun en garage og det skal ikke koste alverden og nu er betonen banket op og sandet afgravet og oprettet, nu skal der plast på, og rionet, og beton så den kan blive færdig. bruger bare 100mm isolering og sørger for at rionettet ligger midt i betonen

 

Annonce
Til den studerende. Hvordan har du tænkt dig at radonsikre langs soklen? Gassen skal nok komme op alligevel, medmindre kantisoleringen udelades. I øvrigt mener jeg at 10cm beton er nok som radonsikring, sålænge der ikke opstår svindrevner, for så er det lige meget om det er 20cm tykt.
Hvis man bruger kantisolering. er der to metoder til at stoppe radon.
1. Der kan fuges oven på kant isoleringen med en gummifuge. Da den kan holde radon gassen tilbage.
2. Der påklæbes eller indmures murerpap på/i soklen som ligger imellem gulvisolering og kantisoleringen og som lægges 150 mm ind under betongulvet så det bliver klemt sammen.

10 cm betonlag kan også gå, hvis det har en styrke på 20 MP.

Og svingrevnerne kan undgås, ved at holde betonen fugtig igennem hele hærde processen. Det vil også give fuld styrke til den færdig hærdet beton.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg gik troligt og vandede mit betongulv hver eneste dag i 28 dage og det var selvfølgelig overdækket med plast. Min murer påstod at svindrevner absolut ikke kunne undgåes når der var vinkel i rummet, men nu 1 år efter er der ikke en eneste revne i mine ca. 60 m2. Så undervurder ikkedet at holde betonen fugtig og få smidt plast over hurtigt allerede dagen efter. God fornøjelse!!!!

Hundefar

Hundefar ? det plastik du havde under din flamingo lod du den gå over betonen altså op ad væggen

 

Forstår ikke funktionen i det plastik. Hvis der er 10 cm sand og flamingo ovenpå skal der være blank vand for at fugten kan komme op.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis