Klinkker i entre og vådrum

Vi har for 7 måneder siden, fået lagt nye gulvklinkker i entre og badeværelse. Men fugerne mellem klinkkerne i entreen er meget porøse, dvs man stille og roligt kan kradse fugen væk, andre steder er den gået løs af sig selv. Nogle steder kan man høre klinkkerne virker hule, hvis man banker på dem. Ude i badeværelset er det samme problem og der er heller ikke udført en såkaldt vådrums fuge inde i brusekabinen langs gulvet og ved afløbet i midten. Der er heller ikke udført en silicone fuge langs badeværelse gulv og væg. Muren siger det ikke kan være anderledes. Skal vi gå til byggaranti med sagen. Ville gerne lige høre om der er nogle herinde som kan give en forklaring på hvordan det skal være .
Venligst Rico
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rico.
Selv følgelig skal du gå videre med sagen, det må være en meget dårlig mure du har haft der når han kommer med den undskyldning. For selv følgelig skal tingene kunne holde til at man går på dem
Der behøver ikke være silikonefuge på dit badeværelse. Det er helt OK at benytte mørtelfuger omkring gulvafløb, osv.

En flisebelægning er jo ikke vandtæt i sig selv, men det er derimod din vådrumsmembran inden under, der gør det hele tæt!

Men helt klart, gulvet skal kunne tåle at blive brugt, så du må videre med din klage!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
VRØVL VRØVL OG VRØVL..
Der SKAL bruges vådrums/sanitets fuge rundt om Gulvafløb.
Ved alle gulv/væg samlinger samt væg/loft samlinger.
Det skal kunne arbejde/gi sig uden at blive utæt!
Og selvfølgelig vådrums membran først.

mvh
Enig, fugen rundt i kanten og ved afløbet er der ikke krav om, men hule klinker og løse fuger ville jeg ikke acceptere fra en fagmand.
VRØVL VRØVL OG VRØVL..
Der SKAL bruges vådrums/sanitets fuge rundt om Gulvafløb.
Ved alle gulv/væg samlinger samt væg/loft samlinger.

Den bastante udtalelse bliver du nødt til at dokumentere. Jeg er enige med de andre i, at det ikke er noget krav. F.eks. skriver Unidrain i deres monteringsvejledning, at der er frit valg mellem fast eller blød fuge.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er INGEN krav om fuge omkring hverken afløb, gennemføringer og kanter i vådrum, udover i selve membranen.
Faktisk er mørtelfuge at foretrække, det denne holder meget længere end en silikonefuge, der over tid vil blive misfarvet og grim!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det snyder godt nok mange det med fast eller blød fuge. Senest VVS Eksperten i denne tråd. Det er tyder på der må have været en udbredt praksis der har gjort at folk har fået indtrykket af at bløde fuger er et krav og det eneste der virker.

Jeg er på linie med de andre - efter kun 7 måneders brug ville jeg også gå videre med det. Det kunne dog være fint, hvis mureren lige gider at uddybe, hvorfor "det ikke kan være anderledes".
Det tror jeg godt at jeg kan svare på, mureren har sikkert tænkt: Rend og Hop, eller det gider jeg ikke lave om.
Vi må dog håbe for muren at kommer på bedre tanker, for ellers ødelægger han sit eget firma
Her er hvad bygningsreglementet siger om vådrum overordet:

"Vådrum defineres i By og Byg Anvisning 200, Vådrum (Brandt, 2001) som rum påvirket af vand, eller hvor der er høj relativ luftfugtighed (RF). Vådrum, der er direkte påvirket af vand, skal altid have gulvafløb. Kravene til vådrum skal sikre:

• Mod indtrængning af vand i fugtfølsomme konstruktioner.
• Tilsigtet anvendelse, herunder at det kan bruges uden risiko for personskade.

Gulve og vægge i vådrum:
For at hindre opfugtning skal gulve og vægge – inklusive samlinger, gennemføringer m.m. – udføres vandtætte. Det kan for eksempel ske ved at anvende materialer, som i sig selv er vandtætte, eller ved at anvende en vandtæt overfladebeklædning. Til skeletvægge og til gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal der anvendes ’et egnet vandtætningssystem’, dvs. system med dokumentation for, at de opfylder de væsentligste ydeevnekrav for brug i vådrum. Der kan anvendes systemer, som er omtalt i By og Byg Anvisning 200, Vådrum (Brandt, 2001), er MK-godkendte eller har en ETA (Europæisk Teknisk Godkendelse), der opfylder de danske krav, fx vandtætte flise- eller malesystemer. Det skal sikres, at vand, der rammer væggen, ledes ud på gulvets overflade. Bemærk, at nogle af de godkendte systemer kun kan anvendes i vådrummets fugtige zone, dvs. i en vis afstand fra bruseniche eller badekar, jf. By og Byg Anvisning 200, Vådrum (Brandt, 2001)."

Det står selvfølgelig til fri fortolkning, jeg vil ikke blande mig.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også