Polering eller slibning af malet overflade?


Jeg er ved at bygge et møbel og i den forbindelse har malet nogle af delene med halvblank "Interior High Finish" fra Flügger. Malingen (eller lakken om man vil) er påført med en meget fin rulle og resultatet er egentlig blevet ret godt...
Men er der stadig spor i overfladen fra rullen. Kan man slibe eller polere det væk? I så fald, hvordan og med hvad??

På forhånd tak

Mvh. Martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke polere det væk, først skal det slibes med meget fint sandpapir, korn 1200 og gerne finere, kan lakken møblet holde til det er vandslibning at foretrække.
Bagefter skal du så poler..

Jeg kender ikke en type lak, så om ovenstående virker, kan jeg ikke garantere dig.
Men det er bare den generelle metode til slibning og polering af maling/lak.
Prøv at se Denne video
Nu er det en lakeret overflade han benytter, men det kan godt lade sig gøre at lave det samme på en malet overflade.

MEN, din bund er ufattelig vigtig, fordi du fjerner en del af malingen, inden du får en totalt fin og glat overflade, så derfor skal der flere lag maling til, inden du begynder at polere/gnubbe.

Jeg er selv igang med et par højttalere (selvom de ligger stille lige nu),som jeg skal have højglans, og de har indtil videre fået 5 lag topmaling, foruden grundingen, og jeg er ikke i nærheden af noget der er blankt  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Halløj d'herre

Tak for svarene! Jeg overvejer en ny tilgang til projektet...

Slibe den nuværende maling til en glat overflade og derefter sprøjte det sidste lag på med en malersprøjte (disse kan skaffes til rimelige penge. Den behøver ikke være i topkvalitet, da jeg ikke regner med at skulle bruge den igen)

Hvordan lyder det?
Udemærket, du kan også bruge spraymaling, det handler bare om hvor stort et møbel du skal male, i forhold til hvad en sprøjtepistol koster.

Det kræver dog lidt øvelse at mestre begge dele, og et sted hvor du kan svine, og der er støvfrit 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er som regel ikke sprøjtepistolen der er problemet, hvis det er sådan en kompressor model, det er kompressorens størrelse samt det vand den trækker med ind igennem luften. På denne årstid er det næsten umuligt at male. Sidst jeg malede var sen efterår 3-4 graders varme, så luftfugtigheden var faldet. Jeg bar mine emner ind efterhånden som de var malede så de kunne tørre. Ikke noget hit, et flyttearbejde uden lige, men resultatet blev godt. Jeg havde nok flere problemer end du vil opleve da jeg brugte højglans olie maling, olie og vand = ikke godt sammen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også